Det har kommit ett bud på Tre Kronor Property Investment på 151 SEK, att svara på senast 9 maj, likviddag är 14 maj. Står just nu i 149,40. Dessutom är det utdelning på 2,05 med X-dag den 28 april, och utdelningsdag 4 maj.
Tänker jag fel någonstans, eller är det här mer eller mindre att betrakta som säkra pengar? 3,65 per aktie? 1,60+2,05 = 3,65. 2,44 procent på en knapp månad?
Minus förstås courtage, men det är bara vid köp. Vid acceptans av uppköp betalar man vad jag förstår inget courtage. Hos Avanza är det 37 kronor för 100 aktier i min courtageklass.
Ja utdelning sker innan uppköpet. Men om aktien rusar till 160 eller kraschar till 140 innan spelar ingen roll om man accepterat ett bud på 151.
Men en liten brasklapp. Såg nu att utdelningen inte är fastställd än, det är (var?) styrelsens förslag till bolagsstämman. Vet inte om det på något vis är så att budet är villkorat att det inte blir någon mer utdelning. Stämman är den 27 april.
“Säkra pengar” är det ju aldrig. Risken finns ju alltid att budet inte går igenom även om den säkert är väldigt låg. Det krävs 90 % av rösterna för att acceptera budet så det räcker ju med att ett par storägare röstar nej så faller erbjudandet. Jag känner inte till detaljerna här men en viss rabatt brukar vara motiverad.
Ok. Ser inget om att budet är villkorat att de ska få minst 90 procent - men så kanske det är?
Ägarbilden är ganska spridd. Några fonder har totalt 31 procent. I övrigt en massa småägare som har mindre än 3 procent. Känns som risken är överhängande att budet inte går igenom då.
Jo men jag ser inte att de vill ha minst 90 procent? Eller de vill ju köpa allt, men om det inte går igenom (säg att de får köpa 80 procent), är du säker på att de då kan backa ur?
Ja, man kan inte kringgå Aktiebolagslagen. Så här står det i erbjudandet:
Erbjudandets fullföljande är villkorat av:
1. att Erbjudandet accepteras i sådan utsträckning att Svenska Handelsfastigheter blir ägare till aktier som representerar mer än 90 procent av det totala antalet utestående aktier i Tre Kronor;
Det ser nu ut som om budet inte kommer att gå igenom. Åtminstone inte till 151 kr.
Tre Kronor Property Investments styrelse rekommenderar enhälligt aktieägarna att inte acceptera Svenska Handelsfastigheters offentliga uppköpserbjudande.