Börsintro Offentliga hus

Erbjudande om att teckna aktier hos Offentliga hus finns på avanza. Vad tror ni om kort placering för att sälja vid intro?

Kommer att få teckna rek. Med fastighetsnischade investmentbolaget Fastator som största ägare och höstens ipo hetta blir rådet att teckna. Enligt fondförvaltaren Niklas Hultqvist är det en bra värdering och även att Swedbank har 30 dagars kursstabilisering gör nedsidan begränsad.

Andreas!

Var har du läst att Swedbank har 30 dagars kursstabilisering? Låter minst sagt anmärkningsvärt. Det skulle bli ett himla väsen om banken stödköper en aktie med småspararnas fondsparanden i en hel månad. Banken kommer ju inte att köpa aktien själv.

Nestor!

Du får läsa på lite hur det fungerar med kursstabilisering. Du har uppenbarligen ingen aning om vad du pratar om.

Det står på sidan 2 och sidan 25 i prospektet.

“Swedbank har dock ingen skyldighet att genomföra någon stabilisering och det finns ingen garanti för att stabilisering kommer att genomföras. Stabilisering, om påbörjad, kan vidare komma att avbrytas när som helst utan förvarning.”

Om man vill se ett färskt exempel på hur en kursstabilisering kan gå till kan man titta på Readlys tillgängliggörande som släpptes i förrgår.

https://corporate.readly.com/media/press-releases/2020/stabilisation-notice-partial-exercise-of-over-allotment-option-and-end-of-the-stabilisation-period/

Med andra ord så förbinder sig inte Swedbank till någonting.

Enligt min erfarenhet fungerar det så här i praktiken: Det är ingen bra PR för emissionsbanken om kursen dyker nedåt de första dagarna. Banken kommer därför, om möjligt, att köpa via sina fonder för att hålla kursen uppe.

Att långsiktigt hålla på och stödköpa i 30 dagar innebär däremot en stor utmaning som banken knappast kommer att klara av. Bankens kunder kommer då med all rätt fråga sig vad banken håller på med. Att tappa fondsparare blir dyrt för banken. Då är det bättre att ta smällen med en misslyckad emission.

Förmodligen intressant stämning på kontoret när chefen kommer in och tar någon av sina yrkesskickliga fondförvaltare i örat och beordrar vederbörande att köpa något skitvärdepapper som inte alls meriterat sig in i portföljen.

Och så svärs det i tysthet över någon annan avdelning som bara lovar och lovar utan att behöva ta konsekvenserna.

Skulle skrivit annorlunda, tänkte mest på att nedsidan är liten om man säljer på noteringsdagen.

Önskar er en trevlig Mvh Andreas

Andreas!

Jag tror också att risken är låg. Den borde dessutom vara i princip obefintlig för ett större kursras. Varken Swedbank eller Nordea har råd med några motgångar just nu…

Själv kommer jag inte att go all in, men kommer förmodligen att tecka en post för skojs skull. Vad som stör mig är att man inte kan teckna aktien till ett fast pris utan till ett ganska brett intervall. Lite som att köpa grisen i säcken.

HUR GICK DET?

Teckningskursen blev 13,40 kr. Efter en dryg en dryg vecka ligger kursen på 11,92 kr, vilket motsvarar en nedgång på 11 procent.

Själv fick jag en tilldelning på 200 aktier, som jag sålde med en gång. En förlust på 200 kr kan jag ta…