Jag har en utdelningsportfölj där tanken är att den skall täcka en stabil solsemester varje år, än så länge är de svenska storbankerna grundbulten i den portföljen.
Utdelningarna är bra och väldigt konsekventa, utvecklingen har varit väldigt bra på vissa banker och inte så bra på andra men kollar man på utveckling med återinvesterad utdelning tycker jag ändå det ser bra ut.
Jag har en ganska stor, förmodligen för stor, del SHB och Avanza i min “portfölj”. SHB har varit en stabil utdelare genom åren men kursutvecklingen har väl inte varit någon höjdare.
Avanza är väl ingen storbank men också en bra utdelare och kursutvecklingen har varit riktigt bra. Avanza är den aktie som jag har sålt mest av för att säkra vinster men jag har ändå ganska mycket kvar.
Har ingenting emot svenska banker, men tror dom kommer få lite svårt att växa. Dom är välskötta, effektiva, snabba med digitalisering och e-tjänster. Troligen långt framme med ai
Min aktiefavorit är dock banco santander. Också duktig på digitalisering och implementera ai. Välskött. Ser dock bättre tillväxtmöjligheter i den banken jmf med svenska banker.
Rekomenderar dock inte köp av bankaktier idag. Om större sättning på börsen så är banco santander den aktie jag skulle välja.
Tror inte vi har samma uppfattning om svenska banker. Utöver Nordnet och Avanza har jag aldrig stött på “en riktig” svensk bank som är snabba med digitaliseringen.
Sist gång jag testade att skicka ett meddelande med bankens egna krypterade meddelandefunktion så var storleken på fönstret fortfarande hårdkodat till en pixelstorlek som uppbenbarligen var från 90-talet. De har alltså inte lärt sig göra variabla fönster.
Har samma tankar och köper allt mer i bankerna du nämner.
De har ju en väldigt enkel och vattentät affärsmodell. Låna ut pengar de inte har och kan alltid ändra räntan utifrån omvärlden. Skiter sig allt så kommer staten att backa upp. De kan ju rent krasst inte gå minus:)
När jag lyckades komma upp i 200 000 årligt utdelning - mycket pga bankaktier - så insåg jag att det är bättre med högsta, möjliga totalavkasning framför utdelningsavkastning.
Nu får jag knappt någon utdelning längre men känner mig tryggare och mer väldiversifierad
Bankaktier ansågs väldigt riskfria och stabila 2005-2007.
2007 stod Swedbank i över 200 kr
2009 var den nere i runt 20 kr.
Minus 90% på mindre än 2 år.
2015 var den uppe i runt 200 kr igen
2020 halverades den till 100 kr.
2025 just nu uppe i över 280 kr
2026 är kanske året som Swedbank tappar sina internationella banktillstånd efter lite munhugg mellan vår då sittande statsminister och USA:s nyvarande president?
Det kan vara väldigt dyrt att råka köpa på topp om man inte är långsiktig (men även då är det som sagt en risk). Dock är de väldigt tacksamma att köpa vid dippar.
Ett visdomsord angående aktiemarknaden som kaske är värd att ta i beaktning just här och nu är:
“Köp aktier när de är tillräkligt billiga för smålänningar att köpa, och sälj när de är tillräckligt dyra för att Stockholmarna ska vilja köpa dem” - Aktiestinsen
Långsiktigt bör stora bankerna dock anses trygga, men man bör sprida ut det på många för att inte riskera att en banks dåraktiga beslut sabbar allt (googla Carnegie Bank och Skrindan). Dock blir du fortsatt väldigt bransch/geografi nischad vilket kanske är en onödig risk? Nytt politiskt stryre och helt plötsligt sabbas bankens möjlighet att hålla samma marginaler eller tappar vissa inkäktsområden helt och hållet.
minskad invandring ger lägre tillväxt för bankerna i form av nordiska kunder
Generation Z som vuxit upp med iPhones och utan kontanter förstår inte varför man ska vara kund hos gammelbanker när det finns 1000 andra möjliga på nätet, dessutom börjar de handla med bitcoin som alla influencers
AI gör att vissa globala banker springer ifrån alla gamla banker som har svårt att konkurrera. Säg hej då till SEB, säg hej till JP Morgan Chase
Vi återgår så småningom till den normala lågräntemiljön som vi hade innan pandemin, alltså värsta tänkbara miljö för banker att verka i
Bra skrivet. Personligen föredrar jag uttrycket köp av pessimister, sälj till optimister. Det är väl typ det aktiestinsen menar fast uttryckt på ett annat sätt. Det man lätt glömmer bort är att banker är rätt så konjunkturkänsliga. Lågkonjunkturer kan ge stora kreditförluster.