Byggfakta uppköpserbjudande nästan riskfri chans till klipp?

Äger en mindre post aktier i Byggfakta Group Nordic AB som jag köpte vid börsintroduktion för ett par år sedan. Kursen har gått åt pipan.

Nu har det sen nån vecka tillbaka kommit ett uppköpserbjudande på 46 kr per aktie som gäller fram till 2024-04-04, dagens handel gav ett snittpris på 46,30. Idag kom även en köprekommendation från DNB på riktkursen 57 kronor, banken tror på ett höjt bud.

Min klipp-tanke är då att t.ex. köpa aktier för 1 mille, 21 598 st skulle på Avanza kosta 999 987 + courtage 99 kr = 1 000 086 kr. Skulle inget höjt bud komma utan jag går med på uppköpet skulle jag få tillbaka 21 598 * 46 = 993 508 kr, en förlust på 6 578 kr.

Vinsten vid t.ex. ett höjt bud till 57 (vilket DNB tror på) skulle innebära en vinst på 231 000 kr.

Låter det som bra odds eller inte? Vad är risken (sån finns ju förstås alltid) att man förlorar mer än 6 578 kr?

Att dom drar tillbaka budet och aktiepriset rasar?

3 gillningar

Uttryckte mig slarvigt.

Jag förstår att ett tillbakadragande av budet är en risk. Men det jag undrar är hur stor den risken är?

Hur ska någon utomstående kunna bedöma det?

Statistik. Hur ofta har det under modern tid hänt att uppköpsbud dragits tillbaka. Någon som sitter på den kunskapen.

Jag tror inte på att grunda det på statistik utan mer på omständigheter i det specifika fallet. Där kan du säkert läsa på vad bedömare säger. Att någon här skulle ha bättre information är inte sannolikt.

Oddsen är tyvärr rätt dåliga. Ifall affären går igenom som tänkt, med ett stort frågetecken, förlorar du pengar. Går affären inte igenom efter två månaders ångest så lär kursen rasa och du förlorar ännu mer pengar. Ifall analysen stämmer och de höjer budet med 20% som är väldigt generöst så tjänar du en bra slant.

Frågan är om du vågar riskera en miljon på det sättet?

2 gillningar

I det här fallet är det Byggfaktas två största ägare, riskkapitalbolagen TA och Stirling Square med ett ägarinnehav på 66,47 % vid årsskiftet, som kommit med ett uppköpsbud på bolaget värt 46 kronor per aktie. Framöver finns det möjlighet till ett höjt bud, tror DNB:s analytiker Joachim Gunell. Han hänvisar bland annat till att den nuvarande budnivån innebär en värdering som är 20 procent lägre än för jämförbara sektorkollegor. Analytikern utesluter inte heller att det kan komma andra friare.

Att oddsen är dåliga för att det blir någon vinst genom att köpa till dagens kurs på 46,30 kan jag hålla med om, det mest sannolika utfallet är att man förlorar 30 öre per aktie, dvs 0,65 %.

Hur sannolikt det är att man vinner 20 % är svårt att bedöma, däremot sannolikheten att man skulle förlora mer än 0,65 % borde ju gå att bedöma. Om det nu stämmer att budnivån är 20 % lägre än jämförbara sektorkollegor tänker i alla fall jag att det känns väldigt osannolikt att de som lagt budet ska hoppa av detta (med förmodar jag viten och andra konsekvenser), men där kanske jag har fel.

Jag kommer förstås att bevaka detta och får återkomma i tråden med vad utfallet blev.

Statusuppdatering, budet på Byggfakta har idag höjts från 46 till 52 kr och erbjudandet förlängts fram till 2024-04-18.

Så hade jag enligt min fundering (se ovan) den 8 februari köpt aktier för en miljon till kursen 46,30 hade jag som det nu ser ut fått en avkastning på ungefär 12,3 % (123.000) under knappa 2 månader. Nu fegade jag ur och gjorde inte så.

Genom att köparna nu höjt budet så känns det som långt borta att de skulle hoppa av, så förmodligen hade det här varit en näst intill riskfri placering.

1 gillning

Om du hade köpt för 10 miljoner hade du kunnat tjäna 1,2 M… :grin:

2 gillningar

Ne det var det inte. Det är typ som att vinna på en trisslott och sen säga att det var riskfritt.

Hade du lagt pengar i LF global index 8 feb (trådstart) hade du till idag gjort 7,13%. Alltså knappa 2 månader i global index.

Med LF Global tror jag risken att förlora mer än 0,65 % under den här tiden varit ganska så stor. Sen visade det sig inte bli så…

Det var den ju även i ditt fall. Det var ju inte 0% risk att uppköpsbudet skulle dras tillbaka/inte gå igenom.

Risken var inte 0 % för att uppköpsbudet skulle dras tillbaka, men den var förmodligen mycket liten. Då var enligt mig risken att LF Global skulle tappat mer än 0,65 % under denna tid betydligt större.