Tips gällande avsluta fondkonton och flytta pengarna till LYSA

Jag ska avsluta 3 fondkonton med ca 200.000 på swedbank (och ta smällen med den 30 procentiga skatten…) och föra över de mesta pengar som blir över till ett nystartat ISK konto på Lysa som ska fungera som min mellanriskhink. Jag säljer fonderna också eftersom merparten är fonder med avgifter i storleken 1,25-1,43 procent. Vilket är det bästa sättet att föra över pengarna och slippa onödiga kostnader? Att be Lysa göra en en ISK flytt (vad jag förstår kan de både sälja fonderna på ISK kontona ELLER bara flytta över pengarna som ligger där, men jag gör själva försäljningen, vet inte vilket som är bäst) Eller att jag säljer fonderna och via swedbank ber att få pengarna flyttade till kontot på LYSA. Spelar det någon roll hur man gör? Avgifterna man kan tänkas betala är väl inte så stora? Det här att man under en flytt är utanför marknaden den tid flytten tar, spelar det någon roll egentligen?
Jag undrar också när det är en bra tid att sälja fonderna på dessa konton. Nu ligger alla på plus så det borde väl vara en bra tid?
Är det nåt annat jag ska tänka på? Jag är nybörjare på detta och tar gärna emot tips-tack på förhand!

Ligger dom på ett AF eller ISK konto nu?

Om pengarna ligger i en ISK i Swedbank blir det ingen 30% skattesmäll.
Om pengarna inte ligger i en ISK i Swedbank kan du inte göra en ISK-flytt.

Eftersom du säger att det är 30 % skatt utgår jag från att det inte är ett ISK du har. Du skriver också att du ska göra över ”det mesta”, dvs inte allt. Båda sakerna gör att du inte kan göra en ISK-flytt. Den flyttar allt (har jag för mig) från ett ISK.

Enklast är att du själv säljer, tar ut pengarna till ett vanligt bankkonto och sedan sätter in den summa du vill flytta till Lysa-kontot. Det kommer i alla fall gå snabbare än en ISK-flytt som tar 2-4 veckor enligt Lysa.

@GSverre @Arvidslug nu ligger de inte på ett ISK, utan på ett fondkonto som kommer att resultera i 30 % skatt på vinsten tyvärr. Men då jag säljer fonderna kan jag välja att flytta dem till ett ISK, varifrån jag tänkte flytta dem till LYSA
@Anhil, bra att veta att det troligen inte går att flytta delar av pengarna på ett ISK konto med “ISK flytt” Jag får dubbelkolla med LYSA imorgon

Men vad gäller detta med ev. ytterligare beskattning eller andra kostnader vid flytten av pengarna och om det är så “farligt” att det tar 2-4 veckor att flytta pengarna-har ni några tankar där?

Du krånglar till det för dig själv.

Blanda inte in fler ISK än vad som är absolut nödvändigt. Alla flyttar av ISK är krångligare att genomföra än att flytta pengar mellan andra konton.

Sälj allt i AF-depån. Spara pengar för att täcka skatten. Glöm inte heller att om din totala restskatt (försäljningskatten, reavinstskatten och annan skatt) överstiger 30k behöver du betala in den redan i februari. Även om du inte deklarerar förrän efter i maj.

När du har sålt och har pengarna samt vet hur mycket du ska investera hos Lysa, skicka in de pengarna där med vanlig överföring av pengar. Så hamnar de på ditt ISK hos Lysa utan extra skatt som är onödig och utan att du behöver vänta länge.

2 gillningar

De pengar som jag skulle flytta till Lysa skulle jag inte lägga in på ett annat ISK. Om du då tar ut dem (utan att be Lysa föra över dem) så får du betala dubbel ISK-skatt.

Jag har både tagit ut pengar och överfört, samt bett Lysa tömma ett annat konto. I andra fallet blev det bra eftersom jag sålde alla fonder och aktier, sedan gick det två veckor där börsen sjönk innan de dök upp hos Lysa och blev till fler fondandelar än de skulle blivit annars.

Men jag skulle inte övertänka själva överföring. Huvudsaken är att det blir gjort. :+1:

Jag håller med de föregående om att det är absolut enklast att skicka pengarna direkt till LYSA.

Du sätter väl in pengarna för att du tror att det i genomsnitt lönar sig att ha pengar placerade i aktier. Genom att fördröja 2-4 veckor går du miste om uppgången under dessa veckar. Du kan naturligtvis ha tur på så sätt att marknaden går ner under dessa veckor, men sannolikheten för detta borde vara lägre än sannolikheten att kurserna ökar.

aha, då ska jag låta bli att sätta pengarna från de sålda fonderna på ett ISK alltså. Tack! jag säljer dem och väljer att sätta pengarna på ett vanligt bankkonto alltså

vad gäller det här med att det kan bli dubbel beskattning annars, på isk skattas det väl på de pengar som ligger på kontot i kvartalsskiftet och sen också på varje in eller uttag från ett ISK-hur är det nu?

@Anhil du beskriver att du hade flax genom att börsen gått ner när väl pengarna investerades på Lysa kontot efter ca 2 veckor. Då skulle jag i teorin kunna sälja mina fonder nu när de är på plus, låta dem ligga på mitt bankkonto, och om det skulle komma en dipp på börsen flytta över dem då. Det låter som att om man sköter försäljningen och överföringen själv så kan man styra mer över till vilken kurs andelarna blir sålda och till vilken kurs man köper sina nya investeringar. Vilket väl vore smartare än att bara flytta över pengarna oavsett läget på börsen? Eller är det också att krångla till det? Är det bättre att bara flytta över pengarna oavsett läget på börsen? Som sagt jag är nybörjare som ni hör :slight_smile:

och nu ser jag att du på sätt o vis svarat på min fråga om det är nån bra ide att ha pengarna på sitt konto ett tag och vänta in en eventuell nedgång på marknaden och då sätta in dem då på Lysa…Då förstår jag det som att risken är att man går och väntar på en nedgång som inte kommer och missar den värdeökning pengarna hade fått om jag direkt satt in dem på Lysa…eller hur?

2 gillningar

Precis!
Att hitta vilka tillfällen det lönar sig att sälja respektive köpa är jättesvårt. Något som inte ens experterna brukar lyckas med. Detta har gett upphov till citatet: “Time in the market beats timing the market”.

1 gillning

och förresten, att sitta och vänta in en nedgång på marknaden…hur funkar det med att investera i fonder på Lysa? Där kan man väl inte vad jag förstår välja att köpa fondandelar i en viss fond som just då har ett lägre pris? Man kan väl bara välja att investera x antal kronor och så väljer fondroboten åt mig vilka som den köper-så då kan det väl vara ännu svårare att tajma in ett bra pris? eller hur funkar det där egentligen?

En stor del av grejen med Lysa är att inte ens försöka tajma marknaden.

Lysas filosofi är släkt med en investeringsfilosofi som förespråkas av s k Bogleheads. Bogleheads® investment philosophy for non-US investors - Bogleheads

Lysa placerar en del av pengarna i Vanguards fonder. Jack Bogle grundade Vanguard och gjorde den första indexfonden.

2 gillningar

och en annan fundering…jag tror nog inte att jag ska försöka ge mig på att tajma marknaden genom att hålla pengarna på mitt bankonto ett tag för att sen köpa när det är läge…men det hade varit intressant att veta hur mycket pengarna man i teorin hade förlorat om man suttit och väntat i 4 veckor och det inte kommit nån nedgång…Säg att jag skulle flyttat över 120 000 kr direkt till LYSA, hur mycket skulle den summan öka i genomsnitt under 4 veckor? Hade varit intressant att veta och kunna jämföra risken med att förlora ungefär si och så mycket pengar med chansen att kunna vinna… ja hur mycket pengar då? har dålig koll på vilka summor det skulle handla om :upside_down_face:

ja, jo det har snappat upp. och om man månadssparar med lite mindre summor så är det väl inget att bry sig om att tajma
Men jag kan inte låta bli att tänka att när man ska investera en lite större summa, som detta är för mig, så hade det varit fint att sätta in den när marknaden har gått ner lite och sen sätta igång månadssparandet och då inte bry sig överhuvudtaget om marknaden är uppe eller nere
Men just när man sätter in ett större summa så hade man ju velat tajma :slight_smile:

Ingen kan veta hur mycket upp eller ner börsen kommer gå. Låt oss gissa på 1%. Det blir 1200 av 120000… Går börsen ner 1% blir det -1200…

Det är totalt ointressant hur många procent du kan förlora jämfört med att få. Det beror också på sannolikheten för de två olika utfallen.

Problemet med en sådan jämförelse är att du kan lika gärna göra exakt samma jämförelse om 4 veckor efter att du valt att inte investera. Därmed vänta 4 veckor till. Sen när det gått 4 veckor till (totalt 8 veckor) med pengarna på bankkonto så kan du tänka precis samma sak igen. För att återigen vänta 4 veckor till (totalt 12 veckor). O.s.v.

Då blir slutsatsen att inte gå in i marknaden alls. Någonsin. Därmed kommer du heller inte få avkastning på kapitalet.

4 veckor är helt enkelt alldeles för kort tid att titta på. Vanligtvis är nergångar mycket snabbare än uppgång, men i genomsnitt går det mer upp än ner. Så på mycket långa tidsperioder (10-tal år) blir resultatet något annat.

4 gillningar

Det han sa. :point_up:

1 gillning

@Nightowl @Anhil jag tror jag förstår varför det är ett mindre bra resonemang att jämföra på det sättet…
summa summarum: alltid bättre att låta pengarna jobba under lång tid än att tajma marknaden. eller?

Men, bara för att förstå den rent teoretiska matematiken: om 120 000 investerade kronor vuxit med en uppgång på 1% under 4 veckor till 120 000+1200 kr så hade en motsvarande nedgång på börsen med 1 % inneburit vaddå med de 120 000?, i det fallet att de inte varit investerade , så de hade ju inte gått ned i värde med 1200, utan vad hade det inneburit för pengarnas värde, eller för ens möjligheter att få pengarna att växa i värde om de investerades då? Känner mig lite trög just nu

Du kan inte använda procent så, för en uppgång med x procent är inte lika sannolik som en nedgång med x procent.

Så antingen måste vi vikta om med sannolikheterna för uppgång respektive nedgång eller så får vi räkna med avkastning i ett annat mått är procentuell förändring. I praktiken kommer vi behöva vikta med andra sannolikheter då också.

Så en “motsvarande nergång” är något vi måste definiera med vad vi menar med “motsvarande”, procentuell förändring är i detta fallet är dåligt mått. Dessutom över vilken tidshorisont som man tänker sig detta ska ske. 4 veckor här är bara rent arbiträrt. Om din investeringshorisont är kortare än 10 år bör du fundera på att inte ha 100% aktier. Då är 4 veckors förändring helt ointressant. Det leder bara till att du tar sämre beslut. Inte bättre.

1 gillning