Varför rekommenderas Lysa framför tex Avanza Global?

När Avanza Global eller en annan globalfond, vad jag kan se, år efter år ger bättre avkastning? Varför inte bara köra 100% globalfonden?

Lysa har större spridning. Du missar emerging markets, vilket avanza har en egen fond för. Eller så kör du Storebrand All Countries.

Du missar också home bias, eller Sverige. Huruvida du vill ha det eller inte är upp till dig.

Du får inte heller möjlighet att välja andel aktier.

Och alla dessa tre punkter måste du balansera själv om du vill ha avanza istället för Lysa.

Sen har Lysa lite annat, som automatiskt uttag tror jag.

1 gillning

Automatiskt uttag på 3 sätt.

Procent som man kan välja mellan 1 till 10% som är baserat på värdet vid utag.

Måldatum. Tex uppdelat per månad fram till tex 2055.

Och fast månads utag.

2 gillningar

Ni har naturligtvis inte fel. Men om vi skippar tillväxtmarknader och Sverige och bara kör 100% globalfond så är sannolikheten väldigt stor att globalfonden kommer fortsätta ge bättre avkastning än Lysa.

Är ungefär samma som att säga varför lf global när amf aktiefond Nordamerika gått över 200% bättre de sista 10 åren. Plus de går upp och ner nästan exakt samtidigt.

Är en stabilites fråga. Går usa åt pipan kan lf global omplacera sina investeringar.

Samma med lysa. Du har pengarna i hundratals aktier istället för en fond. Så om lysa kursar så skrivs aktierna över till en bank i ditt namn.

Kursar fonden är det mer risk och förlora delar av pengarna

Kör globalfonden bara det räcker.

1 gillning

Det är helt enkelt falskt. Tror man på effektiva marknadshypotesen och därmed de globala marknadsvikterna så vill man åtminstone äga tillväxtmarknader i enlighet med den vikten.

USAs dominans under 1900-talet och på sistone kan knappast antas göra repris. Särskilt inte i ren multipelexpansion, dvs antalet årsvinster som USA värderas till. Även om det är möjligt och de har den marknadsvikten de har av en anledning.

Därmed inte sagt att det är fullt rationellt med home bias mot Sverige. Det är en komplicerad fråga.

1 gillning

Köp 90% Avanza Global och 10% Avanza Emerging Market, så slipper du dyr avgift till Lysa, och slipper massa Sverige som inte följer marknadsteorin

5 gillningar

Går att följa EHM och ha en rejäl home bias om man applicerar ICAPM som prisättningsmodell istället för CAPM.

Nu glömmer folk igen vilken typ av sparare lysa är för.

Lysa är för de som anser sig vara okunniga, eller inte vill hålla koll på och byta fonder och bara ha ett månadsparande och låta det sköta sig själv.

Detta har blivit en vilken ger mest avkastning tråd. Då vill jag kontra med varför föreslår folk global.

Varför inte småbolag som gått bättre.

Varför inte usa fonder som gått 100-200% bättre än de populära global fonder.

Ser ni poängen… lysa för de som ej kan, vill och känner sig osäker.

De som vill vara aktiv i sitt sparande ska köra egen fond portfölj med 80% global som bas.

1 gillning

Vissa perioder kommer en globalfond gå bättre och vissa perioder kommer Lysa med homebias, tillväxtmarknader och småbolag gå bättre. Omöjligt att svara på vilken portfölj som kommer ge bäst absolut avkastning.

Men en globalfond har väl hittills alltid gått bättre än Lysa? Alltså borde rekommendation numero uno vara 100% global indexfond för den långsiktiga spararen?

Varför skulle historisk avkastning vara relevant för att göra den rekommendationen?

3 gillningar

Ja, håller med att globalfond är bättre.

Tror det är samma anledning till att folk i Sverige väljer att köpa aktier i Volvo och SBB istället för “bättre” utländska aktier med högre tillväxtpotential – en kombination av hemma bias och effektiv marknadsförning.

Fenomenet Lysa/fondrobot är väl inte riktigt en grej i exempelvis USA, utan bygger i Sverige på marknadsförning och inte någon slags objektiv ekonomisk analys av bästa investeringsstrategi.

1 gillning

Jag håller med i det du skriver @Dan84, men jag var ändå tvungen att kommentera på det här. Jag känner mig varken i gruppen “ej kan” eller “känner mig osäker”. Tvärtom upplever jag att jag både kan och är ganska trygg i min investeringstrategi och filosofi samtidigt som jag har valt LYSA då jag upplever att de är de som är bäst match för mig i min situation enligt:

Med ovan sagt - Avanza Global är en superbra fond, jag har en majoritet av min TJP i den, så det är viktigt att komma ihåg att:

Att vi ens har diskussionen mellan fondrobot och globalfond

redan där har man ju nästan vunnit spelet. Vi pratar liksom inte fondrobot vs globalfond vs aktiv dyr fond som gått bra på sistone.

6 gillningar

Du kan välja fondrobot eller globalfond, men jag skulle verkligen uppmuntra att släppa taget till att använda historisk avkastning som ett kriteria för framtida avkastning. Det är väldigt vanskligt i en aktivitet som påverkas av slump. Jag tar upp det i flera avsnitt, t.ex.

samt

Vi har uppe det i andra trådar också.

1 gillning

Om man ignorerar historisk avkastning varför ska man då välja Lysa istället för global indexfond? (Man kan fortfarande sälja sitt Lysa och flytta pengarna. Jättesimpelt har själv gjort det; och förlorat på det :joy:.) Globalfonderna har ju trots allt lägre avgift. Sedan när det gäller riskspridning så dyker ju frågan om avtagande risk upp när det gäller 1500 bolag för globala indexfonder och 3000 för Lysa (Om vi nu kör 100% aktier för vi är inte i livets slutskede). Är det verkligen så mycket mindre risk med 3000 vs 1500?

1 gillning

För att man får en bredare portfölj och flera andra tjänster som Lysa erbjuder för kunden. Vissa tycker det är värt det, medans andra inte.

Lär gärna den här tråden:

Obs, jag har inte Lysa själv. Men skulle valet bestå av endast en globalfond eller Lysa så hade jag valt Lysa.

1 gillning

Faller nog in i att inte vilja. Trots man vet och kan så vill man inte böka med det själv och väljer lysa. Var kanske lite otydlig

1 gillning

Jag kan flika in med min historik och erfarenheter. Jag har gjort de flesta misstag där finns att göra inom investeringar under min sparkarriär. Som Jan ovan nämner, tror faktiskt inte Lysa är till för amatörer eller ointresserade även om detta också är en målgrupp. Det som jag tycker är värdefullt för min del är att känna minskad FOMO - man täcker upp det mesta inom aktier i och med EM samt homebias som jag tycker är perfekt. Detta är en bra grund för att definitivt minska beteendemisstag som under en lång period kan ställa till det för dom flesta.

3 gillningar