"Förlora alla mina pengar i börskrascherna" Men vad gjorde Jan mer specifikt?

Hej,

En liten skum fråga kanske, men jag hör ofta Jan säga i podcastsen att han har förlorat sina pengar i 3 börskrascher. Men alla som låg fullinvesterade i dessa börskrascher har väl “förlorat” dessa pengar. Även om det är indexfonder eller specifika aktier. Såklart att om vissa företag gick i konkurs i krascherna så har man ju tappat mer om man satsat allt på några få kort.

Men jag misstänker att Arne Kavastu’s konton sänkes dramatiskt under dessa tider också men växte sen upp över de förra topparna (innan krascherna).

Bara funderar på vad mer specifikt som hände om han faktiskt nu förlorade alla sina pengar eller om det bara var en temporär nedgång. Sålde Jan av allt när de var som lägst för att sen köpa in sen när börsen hade återhämtat sig några år senare?

1 gillning

Skulle varit kul om dom som är äldre berättar om sina misstag.

Som jag förstått det förlorade han en massa pengar på att köpa IT-aktier istället för investmentbolag under IT-bubblan, tror han berättat om det vid flera olika tillfällen att hans dåvarande flickväns pappa rekommenderade investmentbolagen men att han inte lyssnade på detta.

Bara för att börsen som helhet återhämtar sig behöver inte enskilda aktier göra det.

1 gillning

Vi borde alla luta oss mer mot Spiltan Aktiefond Investementbolag och kanske inte bry oss så mycket om riskjusterad avkastning långsiktigt? Den fonden kommer bli svårslagen långsiktigt tror jag!:+1::thinking::grin:. Automatisk månadssparande och då får man guld avkastning på 20 årssikt. :hugs::+1:. Sedan känns det tryggare med Global spridning. Nackdelen är mindre avkastning långsiktigt :+1:

När man läser om folk som bokstavligt talat förlorat sina besparingar under en krasch är ofta belåning involverad. Annars är det svårt att gå ned till 0 kr.

Min första riktigt stora procentuella förlust var år 2004. Biotech-bolaget Maxim skulle presentera resultatet av sin fas III studie. På börsforumen gick snacket varmt. Det enda man behövde göra var köpa dagen före resultatet presenterades och sedan håva in pengarna dagen efter. Jag var ganska ny på börsen och lockades av att tjäna snabba pengar och köpte därför in mig. Det handlade aldrig om att gå “all in” utan även då visste jag att det var lite gambling.

Dagen efter kom resultatet. Man hade misslyckats och aktien öppnade på -50 %. Det var bara att realisera förlusten och bita i det sura äpplet. I efterhand var det faktiskt nyttiga läropengar. Hade jag dubblat insatsen den där dagen hade jag säkert fortsatt i samma anda och bränt mig på större belopp senare istället.

Ett annat misstag, som visat sig vara stort i efterhand, var att sitta på en riktig raket utan att kliva av i tid. Tänker främst på en aktie som gick upp över 300 %. Nu snackar vi inte lekhink utan en ordentlig ökning av portföljvärdet på kort tid. Sedan började aktien falla. …och falla …och falla. Jag valde att hoppa av när jag låg plus minus noll. Även om det på pappret aldrig var en förlust, kändes det som den största realiserade förlusten jag upplevt. Aktien blev till slut en “penny stock” och fortsatte ned 90 % till så det var skönt att man kom ur i tid trots allt.

Jag tror faktiskt det kan vara nyttigt att göra bort sig lite i början av sin börskarriär. Åtminstone om man sysslar med aktier och inte indexfonder. Risken är annars att man gradvis ökar risken i portföljen allt eftersom. Man kanske börjar med en indexfond eller ett gäng “gubbaktier” som gör 8 % om året i snitt. Sedan upptäcker man att det finns Bitcoin och Tesla som kan slå ett års indexavkastning på en dag. Gradvis ökar man risknivån och slår index månad efter månad. Sedan bränner man sig till slut rejält med flera års besparingar som instats. Nej, då är det bättre att göra lite misstag i början istället. :slight_smile:

4 gillningar

Tack för att du delar dina erfarenheter. Det svåra är ju kanske att identifiera om det är en aktie som kan droppa 50% på en dag och även rusa 300% på kort tid till skillnad från tillväxtbolag som faktiskt har framtiden för sig. Man kan ju exempelvis ta Spotify som har en hög värdering och mer eller mindre går med förlust fortfarande. Jag gissar att resan för de som varit med tidigt (före börsen) varit riktigt fin där, men borde de stiga av nu?

Samma gäller kanske Klarna(även om de inte är på börsen ännu). Storytel kanske är ett annat exempel. Det finns ju alltid en risk att man stiger av på tok för tidigt.

Jag har själv erfarenhet av att till viss del sälja av bara för att sedan se hur aktien bara fortsätter upp och det är ju inte heller så kul det heller.

Om jag var tvungen att välja mellan Spiltans fond eller typ LF Global Indexnära och hålla den i 20 år hade jag valt Spiltans alla dagar i veckan. Kanske irrationellt :grin:

Äntligen är man överens med dig :wink: Spiltan Aktiefond Investment är betydligt smalare än LF Global Indexnära.

Va?!
Vad har hänt med “100% LF Global indexnära”?
:upside_down_face:

3 gillningar