Jag har en del aktier i Duni och har nu fått meddelande om budpliktsbud på 96,80 vilket jag inte hade sålt till normalt sett.
Tvångsinlösen låter superkrångligt och idag är kursen i alla fall på 98, så det hade varit bättre att sälja än att acceptera budet. Vad händer konkret om jag låter dem bli tvångsinlösta och hamna i en aktiedepå? Jag har dem i en ISK nu och aktiedepå slipper jag gärna på deklarationen
Hur ska man tänka? Ta förlusten (ca 1000 kr) eller låta dem bli tvångsinlösta?
Budpliktsbud gör man för att man måste, inte för att man vill. Låga budpliktsbud är mest en formalitet och är aldrig seriöst menade att ta över hela företaget. Om aktien handlas högre än budet kan man nog räkna med att det intkommer gå genom, men jag har ingen koll på Duni. Skulle det bli tvångsinlösen får du dina pengar till slut, men som jag förstått det kommer det ta ett tag.
Jag var med om budpliktsbud i Ework 2020 där budet låg nära den dåvarande kursen. Det kändes rätt tydligt att budet inte skulle gå genom och det slutade med att 0,25% accepterade erbjudandet. Ganska mycket av en icke-händelse.
Den oberoende budkommittén i Duni AB (publ) (”Duni Group” eller ”Bolaget”) rekommenderar enhälligt aktieägarna i Duni Group att inte acceptera det kontanta budpliktserbjudande som lämnats av Mellby Gård AB (”Mellby Gård”) den 8 september 2023.
Stängningskursen i fredags var 96,90 kr och erbjudandet är 96,80 kr.
Låt säga att kursen fram till den 9 oktober rasat 10 % under erbjudandet. Vore det då inte smart att trots allt acceptera erbjudandet, be en bön att nedgången håller i sig i en vecka, och köpa tillbaka på likviddagen den 17 oktober?
Jag kan inte se hitta något i det finstilta om att tillräckligt många måste acceptera för att erbjudandet ska stå kvar, även om det finns en hel del friskrivningar.
Å andra sidan kanske erbjudandet hindrar kursen att braka genom golvet, så det kommer inte att bli något kursfall innan den 9 oktober, oavsett vad som inträffar. Eller tänker jag fel?
Det brukar väl vara 90% av aktierna som Mellby Gård ska äga för att kunna avnotera aktien. Minns hur det var med Kappahl. Tror även då Mellby Gård köpte upp allt. De som inte accepterade budet hade aktierna typ låsta närmare ett år i aktiefondkontot (de fick inte vara kvar i isk), där de sedermera avnoterades och man fick en blygsam summa.
Jag är kluven i frågan, men givet att det krävs 90% aktieägande för att det ska bli stora biverkningar, borde det väl ändå vara rätt säkert att inte acceptera budet?
Stängningskurs 96,20 kr, att jämföra med budet på 96,80 kr. Således ligger 60 öre i potten om kursen håller i sig till den 17:e oktober. Minus kostnad för courtage.
Hur är det med courtage vid frivillig inlösen? Behöver man betala det, eller ingår det i själva upplägget på något sätt?