Schablonbelopp från Max Matthiessen i deklarationen, men var kommer det ifrån?

Har en post från Max Matthiessen i min deklaration men vet inte vart detta belopp kommer ifrån. Är det Max Matthiessens uppköp av FONDAB eller ska jag leta någon annanstans?

Har följande i min deklaration som är kända:
Söderberg & Partners - (Levler)
Savr
Avanza
LF Bank

Har inga tjänster som går att logga in på hos Opti, Lysa eller Max Matthiessen. Inget privat sparande hos SPP.

1 gillning

Jag har två poster Max Matthiessen värdepapper AB. Den ena har jag klurat ut att det sannolikt är Opti.
Den andra funderar jag på om det kan vara SAVR? Använde inte de Fondab förut, innan de gick över till sin egen plattform? Kan det ha varit någon gång under 2024 de gjorde det?

1 gillning

Jag har inte Opti, inte ens ett konto att logga in på.
Gick tillbaka ett par deklarationer och såg att Fondab låg som en egen post. För 2024 så finns både SAVR och Max Matthiessen som poster men ingen Fondab.

SAVR finns inte för 2023 eller 2022 års deklaration för mig utan då heter det Fondab.

Min kontrolluppgift på SAVR matchar den post som heter SAVR i deklarationen.

Summan från Max Matthiessen är fortsatt okänd.

1 gillning

Som jag fattat det har väl Max Matthiessen köpt Fondab, så på det som på tidigare deklarationer har stått som Fondab står det nu Max Matthiessen.

Jag minns inte när det var SAVR gick över till sin egen plattform. Kan det vara så att man ska ha fått kontrolluppgift även från Fondab/Max Matthiessen, om ens innehav på SAVR i början av 2024 hörde till dem? Att kontrolluppgiften från SAVR bara avser tiden efter övergången till egen plattform

Jag är också intresserad av att förstå detta. Jag är inte ens helt säker på att det var Fondab/Max Matthiessen i bakgrunden på SAVR tidigare

2 gillningar

@GabbeGrus

Jag har att det fanns 0 kr på mitt Savr-konto första kvartalet 2024. Några tusenlappar insättningar.
Kvartal 2 så är det fortsatt några få tusenlappar i insättning men hela beloppet på kontot dök upp.

Troligen är det väl Fondab-Max Matthiesen som är underlaget i Kvartal 1 följt av SAVR AB för kvartal 2-4.

Ser ut som att insättningarna i Feb + Mars 2024 är noterade i SAVR men Jan + ingående värde inte är inkluderade.

Dvs, du har nog prickat rätt!

För mig stämmer beloppet med Savr Global by Vanguard. Jag har andra fonder på Savr.

Jag gjorde kalkyl på mitt sparade ingående belopp + insättningar, / 4 * schablonränta och träffade rätt sånär som på 2 kr.

Så troligen är mitt ingående belopp för typ 31/12 2023 och inrapporterat är beloppet för 2/1 2024 och det hänt något över helgen, typ fondvärden uppdaterade för 30/12 eller något.

Jag har samma fundering. Jag har också SAVR, men de står ju med som en egen post också. Märkligt.

Välkommen tillbaka till forumet! :slight_smile:
Kolla kontrolluppgifterna som Savr har skickat in och om du har några siffror under “ingående värde kvartal 1” på ditt konto.

Det är troligen samma fall för alla som haft Savr över årsskiftet 2023-2024.

Har fått det så också, tror det är en tidigare förvaltning av savr.

Hej alla!
Ni har fattat det helt rätt – tidigare använde vi Fondab (förvärvade av Max Mathiessen) som leverantör, men från och med Q2 2024 ska innehav hos oss stå som SAVR i deklarationen.

Mvh,
Emma på SAVR

3 gillningar

Jag var på MMVP en gång till och fick tillgång till:
https://savr.fondab.com/

Där finns de gamla årsbeskeden. Märkligt att de inte delade detta när jag var kontakt med dem första gången.

1 gillning