Jag överväger att investera 500 kronor per månad i SEB Euroland Free of Mgmt Fee (SEB Euroland Free of Mgmt Fee C SEK – allt om fonden) som komplement till övrigt sparande (ISK, placeringssparkonto, sparkonto).
Är 40 år. Har en långsiktig horisont och ser detta som ett komplement till mitt långsiktiga pensionssparade.
Har hört mycket gott om SEB Euroland. Några erfarenheter och tankar från ert håll?
Jag investerar i den varje månad sen hösten 2021, lite bakgrund:
Våren 2021 beslöt jag mig för att bli en bättre investerare och “läste” Finanskursen som hålls av Karl-Mikael Syding. Efter att ha gått den kursen så har min avkastning blivit bättre och jag beslöt mig då för att investera en stor del av min buffert i fonder.
Först investerade jag den i Avanza Zero då den den inte har någon avgift, någon gång i juni 2021. Av en slump fick jag reda på några månader senare att SEB har en liknande gratisfond som du nämner (visserligen 50 kr i avgift men det kan jag leva med).
Eftersom jag är ingenjör så sålde jag halva innehavet i Avanza Zero och satte in det i SEBs Europafond. Från och med november 2021 till april 2023 har jag gått ~15,1% plus medan på Avanza Zero har det stått stilla trots marginellt längre tid.
Från och med Januari 2022 har jag slutat köpa Avanza Zero och enbart satsat på en annan Sverigefond som heter Highlight men det är en annan historia.
Tyvärr är administrationen rätt bökig:
Du kan inte göra automatiska investeringar så köpen måste göras manuellt, dock gör jag stående investeringar från ICA-banken och köper i slutet av varje månad.
Den kan inte ingå i fondfördelningar så jag måste vänta tills övriga fondaffärer är avslutade. Dvs vill jag byta den värdelösa fonden SEB Active 30A och fördela på två andra så kan inte man välja SEBs europafond i listan i SEBs internetbank för företag.
Du får heller ingen översikt över ditt fondvärde utan det uppdateras varje dag.
Hoppas mitt inlägg hjälpte. Fonden är lite av en doldis.