Jag investerar idag inte i någon specifik Sverigefond, men har lagt märke på SEB Swedish Value Fund och funderar på att investera i den.
Den har gått rätt bra historiskt. Mycket bättre än dom flesta Sverige fonder. Nu är historisk avkastning ingen garanti på att den fortsätter så även i framtiden.
Fonden har även en relativt hög avgift, och innehåller inte så många bolag. Rätt få ägare på Avanza på denna fond. Kanske är det få som har lagt märke på denna fond? Eller så är den för liten för måna?
Vad är era synpunkter kring denna fond?
Intressant fond? Alldeles för liten? För hög risk då den är liten? (Risk 5 av 7) Eller en kanske lite underskattat fond som få har upptäckt än?
Tack i förväg för era kommentarer kring denna fond.
Anledningen är nog att det är en aktivt förvaltad fond som kostar 1,7% i avgift samt att de tre största innehaven utgör 47% av fonden.
Inget som intresserar mig åtminstone. När jag investerar i sverigefond så är Plus allabolag Sverige index eller SEB Sverige indexnära förstahandsvalet.
Nu kapar jag tråden lite men om man tror på denna fond skulle man inte kunna replikera den till 95% ish
Cortagefritt via direktägda aktier på levler. Då blir det helt avgiftsfritt och direktavkastningen kan man återinvestera om man så vill gratis te 2025 nån gång på levler “därefter 25% billigare än nätmäklarna”
Vet inte hur ofta de byter innehav men förmodligen inte så ofta
Kanske krävs en hundring för att få en någorlunda korrekt fördelning. ( har inte räknat på det ) Sen kan man glömma de två utländska innehaven då levler bara har svenska aktier än så länge