SILVERPRIS - logik?

Kan någon förklara varför silvertackor på 1 kg kostar runt 9000 kr när spotpriset för silver ligger runt drygt 6000 kr? Och kan någon annars berätta var jag kan köpa silver på bulk för 6 000 kr /kg så att jag kan börja göra egna tackor och sälja med 50% marginal??

Det är dyrare att skeppa runt och hantera en metallklump än det är att ändra listor om vem som äger vilken metallklump i ett valv.

Fysisk metall har en premie helt enkelt.

2 gillningar

Förmodligen av samma anledning som en flaska gräsklipparolja har ett helt annat literpris än råolja på fat handlat på en råvarubörs.

Men vad vet jag, jag bara killgissade nu.

Jovisst, men en premie på nästan 50% kan inte förklara detta…
Någon säljer 10 tackor på tradera för 90 000 kr. Jag skulle lätt transportera dem för en tredjedel av det priset :sweat_smile:

Råolja är ju dock inte förädlad.

Men premien är inte 50% på större marknader med fysisk leverans. Tradera är något helt annat och behöver inte ha någon som helst koppling till rimliga premier.

Men folk säljer ju även 10 tackor för 90 000 kr. Tydligen funkar det. Var menar du att man kan köpa silver på större marknader med fysisk leverans utan denna premie?? Jag vill veta det! Så jag kan börja göra egna tackor och sälja på tradera.

Om du köper ett stort antal ton och dealar till dig kontrakt där du lovar att du kommer köpa x ton över tid framöver kommer du så en mindre premie. Men spotpriset är något annat.

Du skriver “premien är inte 50% på större marknader med fysisk leverans”. Har du nåt belägg för detta eller är det killgissning? OM inte killgissning:
Var hittar jag dessa större marknader med fysisk leverans?
Var kan jag se priserna och att premien är mindre?

Alltså gå till ett bolag som bryter och förädlar silver kan jag nästan garantera att du kan få lägre premie än 50%.

Spotpris är inte samma pris som man får betala för fysisk metall.

https://www.jmbullion.com/investing-guide/pricing-payments/bullion-price-spot-price/

Jag antar att du killgissade då eftersom inget svar på någon av frågorna.

Vad jag förstår så har silvertackor från Boliden ett samlarvärde då de inte tillverkas längre.

Förstår du vad spotpris är?

Förklaring prissättning och prispremier för ädelmetall:

https://www.libertysilver.se/price_difference

1 gillning

25% moms hänger med också.

Inte så att första köparen står för momsen sen får nästa ägare silver till spotpris.

3 gillningar

Du får ju börja med att läsa de svar du faktiskt får.
Vidare minns jag att du startat flera trådar tidigare relaterat till köp och sälj av just silver, med samma uppfodrande attityd. Om du läser på lite och svarar folk lite mysigare ska du se att den här tråden inte behöver balla ur den också.

:nerd_face:

1 gillning

Silver handlar man inte i Sverige på grund av momsen.

Spot per kilo ligger på 646 euro enligt Silverprice.org

Du kan beställa mynt (ej tackor) momsfritt från Belgien.

Billigaste 1 oz mynten kostar i skrivande stund 23,08 euro.

23.08 * 32.15 (googla “1 kilo in troy ounces”) = 742 euro

742 - 646 = 96 euro

Så en tusenlapp över spot per kilo. Och då får du ditt kilo som vackra mynt istället för en tacka :slightly_smiling_face:

176k medlemmar på WallStreetSilver - Häng med! :gorilla::gorilla::gorilla::gorilla::gorilla::gorilla:

1 gillning