Hej! Tänkte bara dela med mig av ett simpelt kalkylark jag skapat för ombalansering baserat på avvikelse från ens målfördelning:
Du fyller i namn på ditt värdepapper, nuvarande värde och önskad fördelning. Du anger din gräns för tillåten relativ avvikelse från målfördelningen, t.ex ±20%.
Du får sedan ut om något har rört sig för långt från önskad fördelning och summorna som ska köpas/säljas för att nå målviktning igen.
Det här är alltså ett alternativ till det vanligare alternativet att ombalansera vid bestämda tidsintervall.
Edit: jag har uppdaterat länken med en ny fil då jag hittade ett slarvigt fel i den första
Hej, jag ber om ursäkt till eventuella personer som laddat ned filen inom de första tre timmarna efter inlägget postades då jag hittade ett fel i filen. Jag har nu uppdaterat länken med ett excel där precis allt är rätt.
Jag förstår kritiken, så bytte länken till en hemsida utan väntetid (File.io). Om du har något bättre alternativ så är jag såklart öppen för det.
Edit: filen raderas tydligen efter en nedladdning så det fungerade inte😅 Problemet med de flesta gratis anonyma fildelningstjänster är att filerna raderas efter en kort tid och jag tänkte att det är bättre om filen finns tillgänglig under en längre period om någon skulle söka efter det här senare.
Är du inte rädd att skylta med ditt googlekonto så är ju google drive bra. Om du dessutom gör om det till ett google spreadsheet kan man titta på dokumentet först, och sedan välja att göra copy om man vill ha sin egen kopia att redigera—direkt i webläsaren utan att ladda ner något eller installera något.
Hallå igen! Tänkte bara dela med mig av mitt uppdaterade ombalanserings kalkylark.
Den här versionen är mer komplicerad att ställa in vid första användningen men är bättre / mer automatiserad när man väl lagt in alla sina innehav. Jag har skrivit instruktioner.
Vad kalkylarket gör: Hämtar kursdata/NAV automatiskt och skickar sedan notifikation via mejl om något innehav avviker för mycket från målfördelningen och det är dags för ombalansering.
Det enda du behöver göra kontinuerligt är att uppdatera innehavens andelar om du gör nyköp.
Kommentar:
Att ställa in IMPORTXML för inhämtning av kursdata från DI är lättast, då samma xpath fungerar för samtliga fonder, men verkar lite buggigt och uppdaterar inte kursen riktigt som den ska för mig. Använder nu själv investing.com för tillgångar som inte finns hos google finance, men behöver en unik xpath för varje innehav.