Jag funderar på hur en volatilitetsviktad portfölj (riskparitetsportfölj) utgående från tillgångarna i föregående inlägg skulle kunna se ut, med de värden jag fått fram för volatiliteten i SEK.
Med beräkningarna i programmet nedan, så blir vikterna i portföljen som följer.
Python-kod
# Riskparitetsvikter med invers volatilitet
# Steg 1: Definiera volatiliteten (i decimalform)
volatilitet = {
"Aktier": 0.1813,
"Räntebärande": 0.0673,
"Guld": 0.1713,
"Råvaror": 0.1782
}
# Steg 2: Räkna ut inversen av volatiliteten
invers_vol = {tillgång: 1/v for tillgång, v in volatilitet.items()}
# Steg 3: Summera alla inversa volatiliteter
sum_invers_vol = sum(invers_vol.values())
# Steg 4: Normalisera vikterna så att de summerar till 1
vikter = {tillgång: inv_v / sum_invers_vol for tillgång, inv_v in invers_vol.items()}
# Steg 5: Skriv ut resultatet i procent
print("Volatilitetsviktade portföljvikter (riskparitet):")
for tillgång, vikt in vikter.items():
print(f"{tillgång}: {vikt*100:.2f}%")
Volatilitetsviktade portföljvikter (riskparitet)
Aktier: 17.33%
Räntebärande: 46.69%
Guld: 18.34%
Råvaror: 17.63%
Det blir en mycket hög siffra för räntebärande, som i det här fallet är Captor Iris-fonden. Captor Iris har ju, enligt mina beräkningar, bara ca. 1/3 av volatiliteten som de övriga tillgångarna har, så mot den bakgrunden är det förståeligt att dess vikt i portföljen behöver vara nästan tre ggr så stor som övriga tillgångar, om den ska bidra med samma risk.
Jag funderar på varför det skiljer så pass mycket från de siffror som Zino kommit fram till. Det jag kan tänka mig är dels att det beror på att jag bara beräknat volatilitet utgående från ett år. Jag tror Zino gjorde beräkningar över fem år för att få fram stabila volatilitetsvärden.
Vidare tänker jag mig att det kanske kan ha att göra med valutaomvandlingar. Jag har gjort beräkningarna för volatilitet med SEK-kurser för tillgångarna. Jag vet inte exakt hur Zino gjort. Jag kollar närmare.
Ok, nu tror jag att jag förstår. Zino har redan från början utgått från en lägre allokering (20%) av Captor Iris. Dessutom är Zinos värde för volatiliteten för Captor Iris (10%) högre än mitt (6,73%), samt att Zinos volatilitetsvärden för övriga tillgångar (15%) är lägre än mina (17-18%).