Jag ska skapa ett nytt isk-konto och lägga in sparpengar där. Ska jag vänta till efter nyår så att pengarna bara blir skattade för 2024 eller gör det ingen skillnad om jag pytsar in dom redan nu?
Det gör skillnad för beskattningen beräknas både på insättningsdagen och innehavet vid ingången av varje kvartal. Så vänta du till den andra januari (det gör jag). Åtminstone om det är en större summa.
Och… välkommen till forumet! ![]()
Varför inte vänta till andra, tredje… Äh, fjärde kvartalet? ![]()
Tja, låt oss leka med tanken att det är fem miljoner som ska in. Då märks det ju. Det kommer dessutom en massa dagar de närmaste två veckorna då börsen är stängd och aktiviteten är lägre. Jag ska hiva in en halv årslön och känner inte att den behöver räknas två gånger om jag kan låta bli. ![]()
Var är din brytpunkt för när man ska vänta till nästa kvartal?
Bra fråga. Den är mest mental. I mitt fall gällde det ändå flytt mellan plattformar så det passade bra nu.
Om man känner för att späda på beslutsångesten kan man googla fram de undersökningar som visar att börsuppgångar huvudsakligen sker när börsen är stängd. ![]()
Och vill man späda på den ytterligare kan man titta på den här grafen, som visar att de största uppgångarna historiskt har kommit i slutet av december.
Ok så skatten räknas kvartalsvis och inte årsvis?
Då är det väl bättre att vänta till efter året då eftersom nu är det så pass sent att den uppgången blir så liten. Tar ju ett par-tre dagar innan allt är placerat.
Den beräknas kvartalsvis och betalas årsvis. Så insättning 2023 ger isk-skatt i deklarationen till våren.
Det @Jbl menar är att uppskjutandet är försumbart sett till möjligt sparande av skatt.
Igår dök min portfölj, som visar kursen hos gettex, en börs öppen till 22:00, med mer än en 1% på kvällen. ![]()
Så där hade det varit bra att vänta. Men då har vi också Stockholmbörsen som hoppade upp flera procent på en natt någon vecka sedan. Där förlorade man mer än den extra ISK skatten.
Näe, man ska inte försöka tajma börsen. Det gäller nog också ISK skatten ![]()
Vi är överens, men det finns som sagt känslor inblandade också.
p.s. Lite tajming ägnar sig alla åt. Det, eller lögner. ![]()
Jag ljuger aldrig, och det är sanning. ![]()