Ska man skatta på vinsten från BullionVault?

Hej,

Jag undrar, om man köper guld hos Bullionvault ska man ta upp det i deklarationen på nått vis? Eller är det bara när man har sålt det ska tas upp som vinst eller förlust?

Hej Pernilla!

Allt som är utanför ISK ska tas upp i deklarationen året efter en försäljning.

Däremot så verkar inte skatteplikt gälla fysiskt guld, eller fysiskt guld som representeras av värdepapper.
Antar därför att det inte är skattepliktigt att investera via BullionVault?

Hänvisar till denna länken hos Skatteverket!

Din länk till Skatteverket handlar om att investeringsguld är momsbefriat, inte om att det skulle vara befriat från realisationsskatt.

Hej Pernilla,

Jag har ställt samma fråga till Skatteverket och pratat med deras “guldexpert” på värdepappersavdelningen och förklarat upplägget via BullionVault. Enligt dom är det att betrakta precis som ett värdepapper via ett vanligt aktiekonto. Du har därmed skatteplikt på det på samma sätt som när du säljer en aktie. Sen har du även avdragsrätt på eventuella förluster. Du får tillbaka ca. 22% av förlusten upp till 100 000 SEK och du skattar 30% på vinster. Bra deal för staten men så är det.
BullionVault som företag lämnar inte ut några uppgifter till myndigheter per automatik. Det gör inte valven heller.

Ahh, det stämmer nog som du säger Thomas!

Isåfall bör det vara som Toni säger att det ska beskattas som vanlig värdepappersvinst på 30%.

Gammal tråd, mer aktuell än när som helst!
Häromåret var jag riktig foilehatt och köpte några Krugerrand som jag har i bankfack. Men att äga fysiskt guld är ju dyrt och baltigt och svårt att sälja (blir det skatt på vinst där också om de kommer på en?)
Så hur kan man undvika inflationen, det kan ju bli mycket värre och börserna rasa mycket mer.
Om man skall beskattas på att guld går upp jämfört med fiatsvenska-kronan får man ju betala skatt på inflationen!