Har nu äntligen börjat ta tag i att investera i guld och silver och jag valde BullionVault. För att kunna investera hos BullionVault så måste man bekräfta några uppgifter: vem man är (bild på körkort/pass), info om ens bankkonto och var man bor.
Jag mailade BullionVault och de svarade att de behövde denna information om ens bankkonto, mha en bild på ett “bankpapper” (bank statement)
The bank name and log
The bank account name (If the bank account is joint account, the bank account name must be all account holder’s name)
The IBAN number and SWIFT code
If this document is the picture of the paper statement, please make sure the statement is not over 3 months periods.
Har 3 frågor:
Är det säkert att ge ut ens personliga (nödvändiga) information till BullionVault, dvs bild på körkort/pass, bankpapper med info om ens bankkonto och adress?
Hur får man konkret tag på den information som BullionVault kräver?
nödvändiga för att SKV i både länder ska kontrollera.
Jag förstår inte
IBAN/SWIFT behöver för att överför från/tillbaka pengar till Sverige. Beror på vilket bank du har i Sverige. Vara försiktig - lång nummer! https://www.iban.se/ t.ex. SEB: ESSESESS
Håller med MLT - skulle dock också fundera på ett ta ett extra varv kring funderingen kring BV. De är superbra och jag är nöjd med dem, MEN det kommer uppstå en tråkig skatteeffekt (30 %) den dagen du säljer. Därmed kan det i många fall vara mer motiverat med 4GLD i ett ISK/KF-konto.
Gäller det både guld och silver? Trodde att det inte skulle bli någon sådan skatteeffekt på guld men var osäker gällande silver då det inte klassas likadant som guld. Vet du om ägande via ISK/KF är enda sättet för att kringgå den skatteeffekten när man investerar i guld och silver?
Det verkar vara mkt.komplicerat och du köper inget fysiskt guld bara certifikat eller nåt löfte om guld ,vill du verkligen äga fysiskt guld då köper du på Haereus i Tyskland och får guldet hemlevererad i form av guldtackor med bekräftelse av guldhalt och vikt, 24 karat fino guld .
Tack för svaret. Låter intressant, hur planerar du att sälja ditt fysiska guld när priset tar fart? Vet du om det kommer ske en skatteeffekt på 30% i så fall? Och slutligen varför köper du just från Haereus i Tyskland?
Haerus-Kulzer är ett företag som säljer ädelmetaller ,dentalguld m.m dom köper tillbaka dina guldtackor till marknadspriset ,du behöver inte skatta nånting eftersom du köper privat från et företag och inte från nån bank men du kan förlora på denna affär om priset på guld sjunker ,det är som att köpa guldsmycke ,men du köper guld tackor istället.