Jag har ett aktiebolag där jag aldrig ämnar ta ut någon lön - endast utdelning, eftersom det är ett sidojobb och jag har en fast anställning som primärt arbete. Jag har läst här i forumet (och hört i podden) att man generellt ska försöka ta ut så mycket pengar som möjligt från bolaget till ens privata ekonomi. Dvs maximera utdelningen.
Vill dubbelkolla - stämmer verkligen det?
Ponera att jag låter pengarna ligga kvar i mitt aktiebolag (och alltså bara sparar utdelningsutrymme utan att ta utdelning). Jag låter pengarna investeras i aktiefonder via en kapitalförsäkring. Eftersom det är delvis oskattade pengar jag då investerar i fonderna, och dessutom via en schablonbeskattad KF, blir det inte per automatik så att jag på köpet får en fördelaktig hävstång på mitt investerade kapital? Som jag alltså inte skulle få om jag hade tagit utdelning, betalat skatt på utdelningen och investerat dem privat via ISK/KF.
Kul att du har ett bolag på sidan där du kan ta utdelning! Grattis
Kortfattat: nej, du får inte hävstång på pengarna genom att investera i bolaget.
Angående att ta ut pengar som utdelning inom utdelningsutrymmet så kan man tänka som följer. Ponera att du har 100 000kr på bolaget du kan ta i utdelning (med 20% skatt).
Fallet där du inte gör en utdelning men investerar pengarna i bolaget på en kapitalförsäkring i ”Fond 1”.
Fond 1 går bra och på 3 år har värdet ökat med 30%.
Du väljer du att ta ut pengarna efter 3 år och betalar då 20% skatt.
Totalt har du nu 100 000 x 1.30 x 0.8 = 104 000kr efter skatt (jag valde att ignorera skatt för kapitalförsäkring)
Fallet där du tar utdelning 100 000kr och investerar i Fond 1 är efter skatt:
Du får då ut: 100 000 x 0.8 = 80 000
Du investerar i Fond 1 som på 3 år går med cinst 30%
Du har då 80 000 x 1.3 =104 000 kr (vilket är samma som att skriva 100 000 x 0.8 x 1.3)
Du får alltså ut lika mycket.
Man kan dock argumentera att spara i bolaget har en fördel för att sparat utdelningsutrymme ökar med ett par procent varje år. Formeln varje år ser ungefär ut 204 000 + 1.03 x ”sparat utdelningsutrymme”. Så avvaktar man med att maxa utdelning inom utdelningsutrymmet så kan man nästföljande år ta ut ytterligare ett par procent.
Personligen väljer jag hellre att ta ut pengarna inom utdelningsutrymmet så att jag som privatperson har tillgång till dem.
Man kan också argumentera för att du bör fundera över hur stor risken är att något går fel och pengarna i bolaget försvinner.
Exempelvis som rådgivande konsult kan du bli stämd för ekonomisk skada tack vare dina råd. För det mesta täcker din försäkring det, men inte alltid. Utdelningsregler kan försämras osv. Bolaget kan kapas.
På grund av hur matematiken fungerar så är 2 * 3 lika mycket som 3 * 2.
I en förenklad modell spelar det ingen roll om du betalar skatt (på utdelningen) och sedan investerar och att pengarna växer “privat” än om du först låter (mer) pengar växa i AB:t och sedan dela ut dem. För då är det ju större mängd pengar du ska dela ut och betala skatt på.
Men, eftersom mängden pengar som du kan dela ut är begränsad, så talar det för att ta ut det så tidigt som möjligt för att inte slå i taket över hur mycket du kan dela ut. Och så tar du ju även risken att systemet görs om till det sämre, t.ex. att du inte får spara utrymmet eller att det inte räknas upp etc. Förvisso bör det kunna finnas viss framförhållning där så att du kan ta ut innan det slår igenom, men ändå. Lika bra att ta ut direkt och låta pengarna växa privat på ett schablonbeskattat konto.
Eftersom du “bara” har utdelning att leka med så spelar det ju inte så stor roll. Skillnaden blir ju om du skulle ta ut lön och sen spara den lönen i aktier eller fonder.
Fast alla dessa regler kan ju ändras så jag vet inte vad som är långsiktigt det bästa, ditt bolag kan ju äga aktier tills du går i pension om du så vill.
Men om avkastningen på investeringarna överskrider uppräkningen av utdelningutrymmet tvingas man använda en del av utrymmet för att få ut avkastningen från bolaget till lägre skatt.
Satt i samma sits men väljer att inte spara i bolaget mer än vad som är nödvändigt.
Jag har kört bolag nu i 20år, och nu som holding.
Jag har alltid sparat allt i bolaget och satt allt i AF konto.
Det har gjort att jag hela tiden betalat så lite skatt och kunnat investera maximalt. Ja, jag vet jag får en stor skatt i slutet men då har jag kunnat få ränta på ränta på dem pengarna som annars skulle blitt skatt
Skulle säga att vi ser betydligt fler trådar om “för mycket pengar i AB:t, hur får jag ut dem” än “ångrar att jag har gjort för mycket utdelning”.
Genom att spara pengar i bolaget (om vi bortser från möjligheter med p-fonder) så ökar man risken för att klåfingriga politiker inför försämringar. Vill man däremot kunna finansiera FIRE genom sparat kapital i bolaget så kan ju AF vara en bra lösning att kunna ta ut lön från bolaget och få hävstång på insättningarna till allmänpension.
OM du vill använda pengarna i företaget till någon investering som utvecklar verksamheten är det bra att låta pengarna vara kvar i annat fall är det lika bra att få ut dem.
Det enda sättet du kan få en liten hävstång i företaget är på del av vinst som avsätts till en periodseringsfond. Då skjuter du viss del av beskattningen framåt i tiden och lånar således pengar av Skatteverket till en låg ränta.