Hej Markus, välkommen till forumet!
Jättebra att du ställer frågan här, önskar jag hade samma tänk som du när jag pluggade. Hade nämligen samma förutsättningar och tog max studielån, men mot bättre vetande satte jag in allt som blev över på ett vanligt sparkonto.
Du bör först fråga dig själv hur länge ska pengarna sparas. Om det är långsiktigt sparande så är många här på forumet överens om att en billig global indexfond är det bästa. Exempelvis LF Global index eller DNB Global indeks. Jag gillar sparformen Investeringssparkonto (ISK). Framför allt nu när regeringen föreslår att de första 300tkr blir skattefria på ditt ISK-innehav: Regeringen.se
ISK beskattas löpande och kommer automatiskt förtryckt på din deklaration och innehavet du ser är precis så mycket det är värt.
Om det verkar skrämmande att komma igång med t.ex. Avanza eller Nordnet och alla val man ska göra får du en nära lika fin utveckling på t.ex. Lysa. Där svarar man på några enkla frågor när man sätter upp ett ISK-konto och Lysa föreslår din fördelning mellan aktier och räntor. Generellt har aktier högre risk men bättre utveckling över längre tider och räntor har lägre risk men sämre utveckling. Värt att nämna är att Lysas avgift är högre än de två globala indexfonderna jag nämnde ovan.
Fördelen med Lysa är att du enkelt kan omfördela dina aktier/räntor beroende på hur snabbt du kommer att behöva pengarna. Dessutom är lysa bra då man inte kan göra särskilt stora känslomässiga misstag, som att t.ex. sälja allt och köpa en rusande aktie. Är det över 10 års sparhorisont skulle jag ha kört på 100% aktier på Lysa.
Glöm inte att sätta upp ett månadssparande också, oavsett om det blir vanligt sparkonto eller ISK.
Lycka till!