Skänka pengar till Ukraina

Sedan krigsutbrottet har jag på olika sätt skänkt pengar till Ukraina. Det är vettigt att bidra när man har möjlighet ekonomiskt.

Någon kanske undrar varför jag skänker pengar just till ukrainare och inte till någon annan grupp. Anledningen är att jag uppfattar Ukrainas öde som en viktig fråga för Sverige och för mig personligen.

I år har jag skickat bidraget till organisationen Hug, www.hug.ngo
De verkar göra ett bra jobb och är den mest formellt erkända aktören i sin nisch. De har också nyligen kommit med på Skatteverkets lista över gåvomottagare som kan ge skatteavdrag. För att få skatteavdrag krävs ett lägsta totalt bidrag (till en eller flera organisationer) på 2000 kr.

En aspekt är att det som ger skatteavdrag är bidrag till humanitärt arbete och inte bidrag till t.ex. vapen. Jag brukar även skicka pengar till en ukrainsk kompis som är vid fronten i Donetsk. De brukar ha insamlingar i hans enhet för att köpa drönare och annan utrustning.

20 gillningar

Alltid bra att skänka pengar eller bidra på annat sätt oavsett vad man själv väljer. Jag förstår absolut att pengar tid och ork inte finns för alla. Det har definitivt inte alltid funnits för mig men ju fler som aktivt väljer att stöda och hjälpa olika saker och ändamål desto bättre tror jag vår värld blir!
Finns också forskning på att hjälpa och ge är en av de stora sakerna sin bidrar till upplevd lycka i livet. Lyckliga och nöjda människor är trevligare.

2 gillningar

Tack för tipset!

Har hållit lite utkik efter en nyare organisation som hjälper Ukraina där man även kan göra avdrag. Bara sett de större, gamla organisationerna där jag fått uppfattningen från flera håll att mycket av pengarna går till admin och löner samt att de stannar kring Lviv eller på sin höjd Kyjiv.

2 gillningar

Drones for Ukraine har fått månatliga dusörer från mig i snart två år. Inga avdrag, men gör mest nytta att faktiskt hålla den fascistiska ryska diktaturen kort. Av och till Power Up Ukraine också, för transformatorer.

På det här forumet kan vi också ha fonder som Finserve Global Security Fund och ETF:n Future of Defence UCITS ETF Acc i åtanke. Som alla vet betyder innehav i försvarsaktier just ingenting för bolagens ekonomiska status - såvida det inte är nyemissioner, förstås - men det skickar ändå en viktig signal till både marknad och politiska aktörer att investeringsvolymen i försvarsindustrierna ökar, i all synnerhet när Putins agenter i västvärlden lyckats undergräva såväl vår försvarsförmåga som vår kraftförsörjning med ESG-infiltration i vanliga fonder.

3 gillningar

Mycket bra! Jag stödjer Jonas Von Materns arbete genom att köpa ett par medical kits med firman per år.

https://disarmamentsolutions.com/ukraine/donate/jvm

Läs om Jonas resor på hans FB: Redirecting...

11 gillningar

Jag har donerat för Sveriges säkerhet genom följande donationer sedan invasionen:

• Blue/yellow lithiuania
  • United24
  • Power up Ukraine
  • Drönarinsamling Kenneth Gregg

Min huvudsakliga filosofi är att stötta fronterna eftersom jag tror att det är dit resurserna behöver riktas mest/ger bäst nytta. Jag tror generellt att svenska organisationer har nackdelar med långa transportvägar, högt kostnadsläge för materiel och längre feedbackloop mellan aktuellt behov och leverans, så föredrar mer lokala organisationer, som jag har förtroende för.

Klankar inte ner på andra organisationer och donationer dock, förutom läkare utan gränser och röda korset som jag inte längre stödjer.

3 gillningar

Jag mailade till Power up Ukraine, och om man köper gåvokort hos Hjärta till hjärta ( https://hjartatillhjarta.se/produkt/ett-elverk/ ) så får de 95 % av pengarna (5% går till admin av skattereduktionen osv) men det blir ju ändå plus i slutändan pga att man kan skänka mer.

2 gillningar

Jag avvaktar nu men hoppas att jag på något vis kan bidra ekonomiskt när kriget är över och allt ska byggas upp.

Jag skulle önska att det blir som efter första världskriget och att Ryssland får betala, även ekonomiskt, för sina brott men tyvärr tror jag inte att det blir så.

2 gillningar

31 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Måste man skänka pengar till Ukraina?

Ett annat sätt är att köpa ukrainska produkter. Tyvärr är exporten inte så stor än. Själv kan jag rekommendera viner från Kolonist och Biologist som finns på Systemet.

Exporten är viktig för Ukraina. Idag går statsfinanserna runt mkt genom lån och gåvor från väst. Det vore bra om de fick en större skattebas.

4 gillningar

Varför stödjer du inte Läkare Utan Gränser längre?

Kan även rekommendera larmsystem från ukrainska Ajax. Riktigt bra grejer som inte fick något avbrott öht ens när Ryssland invaderade.

Tänker att det också kan vara en god idé att stödja välgörenhet som köper och anställer lokalt i Ukraina.

Läkare utan gränser verkade inte bry sig om Ukraina och jag såg aldrig att de nämndes i rapporteringen från kriget. Det verkade som de tyckte det var för farligt. Jag kan såklart ha fel.

Man kan också fråga sig vad FN bidragit med.

2 gillningar

Har flera Ukrainska kollegor som lägger all sin fritid på att hjälpa sina landsmän.
Innebär att det blivit självklart för mig att supporta deras organisation.

6 gillningar

Fler tips på välgörenhet för Ukraina, tack! Vi kommer rensa sånt som drar iväg åt andra håll. Bomba med tips på initiativ för Ukraina! :partying_face: /Mod

6 gillningar

Ledare på Svd.se idag rekommenderade att stödja sjukvårdare vid fronten via Repower.

5 gillningar

För oss med euro som hemmavaluta rekommenderar jag Hospitallers och Repower. Då behöver man inte växla till SEK först.

De gånger jag skänkt svenska kronor har det blivit till Power Up.

6 gillningar

Jag har donerat till Blågula Bilen. Logistik vinner krig :+1:

5 gillningar

Donerat för sjukvård men även en hel del för drönare. Fokus för mig är att ryssen ska åka på bonk. Inte vanlig bonk - massiv bonk. 24/7/365.

5 gillningar