Hjälpa Ukraina ekonomiskt på ett bra sätt?

Vilka hjälporganisationer är bra att skänka pengar till för att stötta Ukraina?

1 gillning

Svenska staten. Bistånd vettu.

1 gillning

Länken nedan tar dig till en tråd på Reddit som har en lista med vettiga organisationer och korta beskrivningar.

De som jag har fått från mina ukrainska kontakter är:

och den här kommer via den ukrainska riksbanken:

Kan inte svära på tillförlitligheten så du får kolla research själv

1 gillning

Jag har sett många youtubers prata om Main page - Голоси дітей. Inte heller någon aning om tillförlitligheten.

Tack för svar!

God kväll,

Jag och min ukrainska hustru donerar pengar via dessa länkar. Donationerna går direkt till den ukrainska armén.

Även mindre summor uppskattas. De slåss bokstavligen talat för sitt folks överlevnad.

https://savelife.in.ua/en/donate/

Andra länken går direkt till kortbetalning. Summan du donerar anges i valutan ukrainsk hryvnia.

https://pay.fondy.eu/api/checkout?button=59da139c540533216e39fef311708bed

2 gillningar

Tack @RobertDeBruce. kan bekräfta att samma organisation rekommenderats av mina kontakter. Har även skänkt pengar till dem själv.

1 gillning

Här är en sammanfattning av de senaste 72 timmarna:

2 gillningar

OBS för bedrageri: savelife.in.ua som nämndes ovan är den korrekta adressen. savelife.net.ua är bedrageri. Verkar att vara nere nu, men de från den riktiga fonden varnade för bedrageriet i dag. Källa: Redirecting...

Själv brukar jag rekomendera Support the Armed Forces of Ukraine till alla mina vänner. Man kan skicka pengar med kort eller banköverföring.

Tack alla som hjälper! Om någon vill ha översättning på nåt eller liknande, fråga gärna. Jag kommer från Ukraina ursprungligen, kan språket (ukrainska så väl ryska) och var i Kyiv i onsdags.

1 gillning

Vi hjälper på två sätt. Dels genom att vara med och finansiera foder till uppfödare av husdjur (främst hund och katt) eftersom dessa varor knappast prioriteras som katastrofhjälp. Det finns lite olika sidor på Facebook att förkovra sig i.

Rent militärt har följande organisation rekommenderats av ett par mer insatta vänner.