Med tanke på att många av oss här i forumet har egna företag. Vet inte om du har tänkt på det, men det är mer effektivt att skänka via företaget än att göra det privat. Jag skrev precis det här i en annan tråd:
Kanske självklarheter, men jag har faktiskt inte tänkt på det förrän idag, då jag skänkt mest privat tidigare men ändrade mig idag när jag vill ge större belopp efter gårdagens fruktansvärde historier och bilder.
Organisationen som jag har skänkt mest pengar till är ComeBackAlive som jag rekommenderar. De bidrar med tech-tillbehör som går direkt till de stridande trupperna. Det är allt från powerbanks, drönare, datorer, läsplattor, skärmar, skrivare, mörkerkikare m.fl. På deras twitter kan du se vad de levererar dagligen.
En liten passus här dock:
På det här forumet tror jag det är mycket fåab som rör sig. Om man då skänker en summa till Ukraina finns det en risk att man ser det som att det är företagsledarens privata intresse/preferenser som styr. Det är alltså hens privata levnadskostnader. Och då blir det löne-/förmånsbeskattning. Givetvis en bedömning från fall till fall men risken finns…
Man kan skänka bort sin rätt till utdelning utan beskattningskonsekvenser dock…
Tack för att du och många andra här på forumet skänker pengar till mitt hemland Ukraina!
Jag har för det mesta skänkt pengar privat då vi tillsammans med andra ukrainare handlade mycket grejer här i Sverige som inte går att få tag på i Ukraina just nu. Problemet är att man inte kan förklara till Skatteverket att man behöver en värmekamera och en skyddsväst för sin IT-verksamhet.
Om man nu skänker pengar via företaget istället till en ukrainsk organisation, hur gör man det på ett vettigt sätt, så att det inte blir några frågor från Skatteverket sedan? Jag tänker mest på att man inte får något vettigt bokföringsunderlag? Det som jag fick från ComeBackAlive var ett helt vanligt mejl om att de har mottagit min betalning.
Jag skänkte pengar till ComeBackAlive som är en uppenbar välgörenhetsorganisation. För mig är det väldigt tydligt en gåva och det upplever jag att jag kan argumentera för. Vill Skatteverket bråka med mig om det så får de väl göra det. Rent praktiskt bifogade jag kvittot från betalningen i bokföringen.
Att göra det via utdelning är extremt svårt och så mycket pappersarbete att det knappt är värt om man inte kan det eller beloppet är stort att Admin blir trivialt i förhållande till summan.
Ja. Det är svårt - jag tänkte också så med tex drönare, men insåg efter en del research att ComeBackAlive har nog bättre koll och möjligheter. De har ju till och med idag gått ut med att de fått in grejer i Mauriopol.