Skatta på vinsten för att byta till billigare fonder?

Risk för att komma med en dum fråga, men jag känner att jag behöver input.

Min far har nyligen sålt familjeföretaget och i processen har jag fått lite bättre insyn i hans företagstillgångar och pensionssparande. Han verkar ha gått i en vanlig fälla, nämligen att lita blint på sin förmögenhetsrådgivare, i detta fall på Söderberg & Partners (S&P), och dragit på sig en massa högavgiftsfonder för sitt pensionssparande. Frågan är vad som ska göras med det.

Min pappa är 58 år och planerar att gå i pension så snart som möjligt, men det blir nog några år norr om 60. Han är inte helt okunnig om sparande, men han säger själv att han har dålig koll.

Totalt har han drygt 15 miljoner hos S&P, som jag tror ligger i något slags vanligt fondkonto. Fonderna är:

• C Worldwide Sweden

• Skandia Smart Balanserad

• Carnegie strategifond

• Odin Sverige C Nok

• SEB Nordenfond

• SEB Sverigefond

• SEB Fastighetsfond

• JPM China A (acc.) USD

• GS India Equity Base ACC

• East Capital Gbl Frontier Mkts A SEK

• SEB Corporate Bond SEK C

Snittavgiften för dem ligger kring 1,40 procent, och vad jag kan se har de inte slagit index.

Därutöver tillkommer pengar som finns listade hos S&P, men som finns hos SEB Pension och Försäkring. Där var avgifterna ännu katastrofalare, upp mot 4 procent.

Frågan är nu: Vad bör han göra? Om han kan sälja av högavgiftsfonderna, är det värt att sälja, skatta på vinsten och sedan ominvestera pengarna i liknande fonder med lägre avgift (ca. 0,20 procent)? Jag är rätt säker på att det är klokast, men innan jag knuffar honom i den riktningen vill jag bara hämta information från andra, så att jag inte missar något som jag borde ha tänkt på. Det är ändå rätt mycket pengar det handlar om.

Ja han kommer ju inte ifrån skatten. Frågan är när han behöver pengarna. Om det är vid 65 kan det vara bäst och sätta in dom på isk. Blir det typ 8% skatt i stället för 30 om han väntar till 65.

Men med den summan låter det som han har det rätt så säkert. Låter lätt som om han tex gör det lättaste och sätter det i lysa att han kan få ut 6-700 tusen per år efter skatt i fire

Så du menar att samtliga dessa inte gett någon som helst avkastning, eller en avkastning som är så pass dålig att de äter upp fondernas kostnader?

Han kommer inte att behöva alla pengar på en gång vid 65 års ålder. De ska nog användas upp under hela hans pensionsperiod. Skulle du då säga att det är bäst att sälja av fondinnehavet, skatta på vinsten och återinvestera dem i lågavgiftsfonder på samma fonddepåkonto?

Hans dyra fonder har haft ungefär samma utveckling som motsvarande indexfonder.

Ja. Men om han säljer av hela fonder som högavgift som du sa. Säljer han allt i fonden så måste han ju betala skatten. Sedan hänger det på när han kommer ta ut dom igen. För att vanligt fond konto ska löns sig över isk så bör de ligga i alla fall 30 år. Sedan finns risk att skatten för isk också bli lägre än idag.