En nära bekant har frågat mig om lite hjälp om hur hen bör göra med gamla fonder som bara legat och tickat i 30 år och som ligger på ett gammalt fondkonto.
Sammantaget handlar det om ungefär 400k i lite olika fonder men med höga avgifter på 2-3%. Personen i fråga är 60 år och kommer gå i pension inom 5-6 år. Tanken är att pengarna skall användas om cirka 10-15 år.
Pengarna måste ju skattas på när fonderna säljs om vi ska in med den på ett isk konto. Men hur bör man lägga upp planen i så fall? Vilka typer av fonder? Vilken fördelning? Bör man investera hela summan direkt, en del av summan eller i mindre summor utspridda över tid? Eller ska de bara då ligga kvar på det gamla fondkontot?
Vad tycker ni? Uppskattar lite input i frågan då jag inte riktigt vet vad som är det bästa eller smartaste att göra för personen i detta fallet.
Har de legat i 30 år på ett fondkonto så hade jag vanligtvis sagt ”Låt dem vara kvar”. De är säkert redan uppe i schablonmetodvärde, så att de inte längre genererar någon skatt när de växer. Gyllene läge att låta dem ligga.
Meeeen avgifter på 2-3 % är ingen höjdare, alltså. Om några av fonderna har lite lägre avgifter så låt dem ligga tills pengarna behövs. Men vid såpass höga avgifter hade jag nog tänkt att det är bättre att riva av plåstret så snabbt som möjligt och sätta i billigare fonder på ISK. Exakt var gränsen går för när det är gynnsamt är svårt att säga, men om ISK räknas ha en ”avgift” på 1 % och dessa fonder redan gått upp till nivåer där ingen mer skatt genereras så är det ju värt 1 % högre avgift att behålla dem där de är.
När det gäller tajming har jag dålig koll på skattesystemet om det kan bli högre skatt om man kör allt på en gång, men jag tror inte det, va? Men man måste vara beredd att det blir en rejäl skattesmäll på nästa års deklaration. Men där är det nog bara att bita i det sura äpplet.
Så fungerar väl inte schablonmetoden? Skatten växer i takt med att värdet på innehavet växer. Metoden säger att du får sätta anskaffningsvärdet till 20% av försäljningsvärdet.