Skatteplanera ISK till fondkonto

Om du flyttar dina fonder/aktier från ett fondkonton till ISK konto eller åt andra hållet kommer fondbolaget göra en skatteteknisk försäljning och köp av den aktien/fonden.
Så om man tror att ens aktie/fond ligger högt och risken att den kan gå ner är hög men inte vill lämna marknaden borde man då kunna flytta den aktien från ISK till ett fondkonto. Om det blir en nedgång kan man då kvitta förlusten mot annan vinst alternativt få tillbaka en del av förlusten på deklarationen. Om aktien fortsätter upp får man skatta 30% på uppgången men man har iaf inte missat den.
Jan brukar predika om att det är väldigt svårt att tima marknaden med att hoppa av på toppen och hoppa in igen på botten, men denna variant borde vara ett alternativ om man vill försöka utan att lämna marknaden.
Vad tror ni? Kan det vara ett alternativ?

Om du tror att den ska gå ner så sälj den?

Formulerar om, tänk även basportföljen i form av tex global indexfond.
Om man tror att börsen är övervärderad och kommer justeras men inte vill missa om man har fel i sin bedömning.

Ärsh förlåt för ett drygt svar men att svara på frågan så tror jag inte det är en jättebra idé. Om du har en fond på ett ISK och ska flytta till AF så måste du sälja av sen köpa i den andra. Så det går inte att byta över dagen direkt. Kanske sänk din risknivå om du tycker det är för hett? Med det sagt så finns det vissa skattemässiga förmåner med AF som säkert är bra i vissa situationer.

Blir ju en investering med hävstång 0,7 ungefär. Gört om du vill. Men du får ju samma resultat genom att ha 70kr investerade i fonden på ISK och 30kr på sparkonto, som att investera 100kr i fonden på AF då?

Varför krångla, du pratar ju bara balansering/fördelning

• Du investerar som om börsen ska gå upp.
  • Men du skatteplanerar som om börsen ska gå ner.
  • Och så tycker du det verkar vara en en bra kompromiss.

Liksom andra skribenter är jag skeptisk till upplägget.

Mellan raderna läser jag att du har för hög risk i din portfölj och börjar krumbukta dig för att kunna hålla en stor andel aktier trots allt, ”för det är ju det man ska ha”. I stället för att börja labba med flyttar fram och tillbaka mellan ISK och AF skulle jag överväga att plocka in exempelvis räntor och guld i portföljen för att sänka risknivån.

1 gillning