Skatter /aktier /robot

Hej

Ny här och vill kolla så man får rätt start.
1: Köper aktier tex investor, hur skattas det ?
2:köper tex lysa eller Avanza zero . Hur skattas det ?

Det beror på vad det är för konto investeringen är på. Oavsett om den består av aktier eller fonder eller fondrobot.

Klassisk depå- skattar vid försäljning.

Isk eller kapitalförsäkring schablonbeskattas istället med en liten procent på hela innehavet årsvis och inte vid köp och sälj. Blir ff a mkt smidigare om man vill byta mellan innehav eller ombalansera.

För isk kommer skatten förtryckt i deklarationen. Som " schablonintäkt"

Vid KF tror jag skatten betalas kvartalsvis från KF kontot så du behöver se till att det finns extra pengar på den. Men är inte helt hundra på att det är så för jag använder bara ISK själv.

1 gillning

Depå

ISK

Kapitalförsäkring (KF)

2 gillningar

Tack så bra :slight_smile: