Skatteväxla - semester mot pension

Nyfiken på om någon växlar semesterdagar mot pension? Funderar på om det är bättre att sluta löneväxla mina 1000:-/mån och gå över på detta. Oklar över ev neg konsekvenser dock. Någon som har tankar kring detta?

Saxat ur info fr Sulf:
Förutom löneväxling finns det också möjlighet att växla värdet av semesterdagar mot pension . Detta kan göras oberoende av vilken lön du har, då det inte påverkar månadslönen eller lönebaserade förmåner. En semesterdag är värd 5,09 procent av din månadslön, inklusive semestertillägg.

Det negativa är att du inte får semester.
Ett alternativ man kan jämföra med är att växla semestern till pengar och investera själv. Då får du även avsättning till allmän pension och tjänstepension (kanske diffar mellan kollektivavtalen). Då skattar du bort en del, men låser inte pengarna.

1 gillning

Funderar på detsamma men har aldrig orkat nörda ner mig i detaljerna. Mina semesterdagar samlas ändå bara på hög, får inte ta ut dem i pengar och ledighet får man ju via sitt flexkonto ändå.

Är slutklämmen ingen baksida?

Jag har växlat in när jag hade för många, på min arbetsplats får vi bara spara 30 dagar. Jag såg bara uppsida med det eftersom jag annars hade fått ut det i pengar och fått skatta bort en stor del.

Ja, det kanske snarare är en lösning när tillfälle uppstår. Slutar ett jobb snart och har 17 semesterdagar som jag då får i pengar. Ska nog växla dem