Byta semesterdagar mot pension?

Jag har idag förhållandevis många semesterdagar, både sparade och årligen tillkommande. Förra året fick jag ut en del i pengar eftersom jag slog i taket för maximalt antal sparade.

Känslan är att arbetsgivaren inte är jättesugen på att hela tiden betala ut det i pengar. Och jag har inget direkt behov av att ta ut mer semester än jag gör idag.

Möjlighet finns att byta semesterdagar mot extra inbetalningar till tjänstepension. Tanken är att kanske byta tre semesterdagar per år. Finns det några uppenbara nackdelar?

En semesterdag är värd drygt 5% av månadslönen. Jag antar att hela beloppet går till den här extra insättningen och ingen avbränning i form av skatter?

Det borde då även vara bättre att byta semesterdagar mot pension än att plocka ut pengarna direkt och sedan investera dem själv. För då får jag ju skatta bort en del (förvisso under brytpunkten men ändå)…

Jag har precis bytt semesterdagar mot pension, annars hade jag fått ut dom i lön vilket troligtvis medfört statlig skatt på dom, jag ligger precis på gränsen.
Nu fick jag in dom på ett konto hos Avanza och eftersom dom sociala avgifterna är lägre på pension så räknades beloppet jag fick upp med 5,8 procent.
Så såvitt jag kan förstå så är det en bra affär för mig i alla fall.
Dock är det en engångsgrej i mitt fall, detta är semesterdagar som jag sparat sedan 2009, och från och med 2022 så får vi bara spara dagar i 5 år. Numera tar jag ut alla semesterdagar, jag har med åren fått lite andra prioriteringar. :wink:

Bra där med uppräkningen pga av lägre avgifter - ska kolla det!

Avanza, smidigt…(man/jag är ju generellt för dålig på det här med pensioner hur man ska ha dem och skillnader på olika försäkringar m.m.)

Oj, jag är ju ingen expert heller. Men jag har valt att flytta allt jag kan till Länsförsäkringar (min bank, för enkelhetens skull) och har det i dom fyra indexfonder som ofta rekommenderas hör på Rika Tillsammans, och så kommer jag även placera pengarna jag får in på Avanza, fyra billiga indexfonder. Jag har 100 % aktier, för jag har ca 30 år kvar till pension.

Spinner vidare med en fundering: Ponera att en semesterdag inkl semestertillägg är värd 2 000 kr. Vid byte mot pension är dagen värd 6 % mer, 2 120 kr, på grund av kostnadsneutralitet för arbetsgivaren. Marginalskatt 34%.

Byte av fem semesterdagar mot lön ger 10 000 kr. Skatt 3 400 kr, netto 6 600 kr.
Dessa investeras sedan i ett vanligt aktiefondskonto. Ev avkastning beskattas med 30% (enligt dagens regler, i vart fall). Alternativt placeras de i ett ISK.

Ovanstående borde även innebära att pensionsinbetalning till tjänstepension görs med (i mitt fall) 4,5% på de 10 000 kr, alltså 450 kr. Avsättning till allmän pension görs med 18,5% på de 10 000 kr, alltså 1 850 kr (om jag fattat rätt). Detta får jag givetvis kolla med arbetsgivaren.

Avkastningen på avsättningen till allmän pension verkar inte vara jättebra, men i vart fall över inflationen.

Kontentan: Får högre PGI/SGI (vad nu det är värt…), netto 6 600 kr i handen, 450 kr i avsättning till tjänstepension och 1 850 kr i avsättning till in. Total avsättning således 2 300 kr. Pengar i handen och avsättning uppgår till 8 900 kr.

Alternativ:

Byte av fem semesterdagar mot pension ger 10 600 kr (2 120 kr x 5 dagar). Dessa sätts antingen i en traditionell försäkring eller fondförsäkring. Utvecklingen vågar jag inte sia om. Pengarna är låsa till 61 års ålder. När jag plockar ut dem beskattas de som inkomst av tjänst vilket i runda slängar är (med dagens skattesystem) i samma härad som nivån på 34 % om som jag får betala om jag tar ut dem som lön idag istället.

Kontentan: PGI/SGI ändras inte. Inga pengar i handen. Slipper dubbel beskattning. Total avsättning 10 600 kr. Inlåsning till 61 år.

Min slutsats:
Ingen jätteskillnad, 1 700 kr. Jag trodde att det det skulle vara solklart att välja byte till tjänstepension. Men nu börjar jag tveka. Eller har jag räknat fel?