ATK - välja pengar, semester eller pension?

Hej!

Jag är 26 år och arbetar heltid som ekonom.

Varje år får vi något som kallas ATK på cirka 15 000 kr, och jag har verkligen svårt att bestämma mig för vad jag ska välja. Alternativen är:

• 5 extra semesterdagar (som måste tas ut inom 12 månader)

• 15 000 kr utbetalt på nästa lön

• 15 000 kr inbetalt till tjänstepensionen

Rent spontant känns pensionen som det smartaste alternativet, särskilt eftersom jag fortfarande är ung och pengarna får lång tid på sig att växa. Samtidigt sparar jag varje månad till kontantinsats för en lägenhet, så extra pengar här och nu hade också varit välkommet. Nackdelen är att jag då hamnar över brytpunkten för statlig skatt och får skatta en hel del på beloppet. Semester är ju alltid najs, men har idag redan 30 dagar.

Hur hade ni resonerat i min situation? Jag tar gärna emot tips och insikter från er som har mer erfarenhet.

Tack på förhand! :blush:

Edit: såg att du betalar statlig skatt, i så fall kan du ta tjänstepension enl. samma logik som vid löneväxling. Allt över 673ksek bruttolön 2026 borde vara rimligt att ta som tjänstepension istället för att du då ändå har maxat allmän pension, får betala statlig skatt på högre lön och inte har pengarna fritt disponibla och tillgängliga för din familj om du går bort.

Ursprungligt inlägg:

Det känns ju spontant som att samma resonemang borde gälla för ATK som för löneväxling till pension vid högre lön.

Har man en bruttolön på mindre än 673 000kr per år är det dumt att inte ta det som lön och istället ta det som tjänstepension, om det är lika mycket man får i kronor.

För att:

• Du höjer din allmänna pension om du höjer din lön. Tar du tjänstepension istället för lön om du har lägre lön så sänker du din allmänna pensionsavsättning.

• Din lön är tillräckligt låg för att inte behöva betala statlig skatt - dvs. fördelaktigt att ta ut det som lön.

• I ovan exempel verkar arbetsgivaren inte kompensera för skillnaden i arbetsgivaravgift på lön och särskild löneskatt på pension. Vinst för arbetsgivaren men ger inget mervärde för den anställde om den väljer tjänstepension.

• Pensionen är inlåst och kan gå upp i rök utan efterlevandeskydd eller med efterlevandeskydd om man inte har förmånstagare i livet, t.ex. om de dör samtidigt i en olycka.

• Du kan pensionsspara på ISK hur du vill och ha det fritt disponibelt. Speciellt om du har mindre än 300k på ISK för då betalar du 0kr i skatt eftersom regeringen har gjort det skattefritt upp till 300k. Du kan då dessutom använda det till t.ex. en kontantinsats om behov uppstår.

När det gäller semester är det en annan femma, tycker man att det är värt att få vara ledig fem dagar istället för att få 15 000kr är det väl bara att köra.

I ditt fall TS så känns det som en no-brainer att ta det som lön och stoppa in på ISK och pensionsspara där istället, så har du alternativet att ta pengar därifrån till kontantinsats i framtiden. Förutsatt att du inte betalar statlig skatt och inte har maxat allmän pensionsavsättning redan, annars kan det vara fördelaktigt att ta det som tjänstepension istället.

2 gillningar

Jag brukar landa på 10-12 k årligen, och tar det alltid i tid, då får man 50 timmars ledighet att spendera med familjen. Absolut värt det.

1 gillning

5 dagar extra semester är ju otroligt. 30 dagar semester är inte särskilt mycket om man vill ha en resa på våren, hösten, några dagar på julen samt sommaren. Jag tar 42 dagar detta år. Både Kanada och Frankrike har ju möjlighet till mycket mer semester än Sverige. Finns säkert fler länder. Förra året tog jag bara 20 och ångrar det.

1 gillning

Tack för svaren! Uppskattas :slight_smile:

Baserat på ditt inledande inlägg utgår jag från att du tjänar strax under brytpunkten, låt oss säga 55000 kr/mån brutto motsvarande 42000 kr/mån netto efter skatt. Mellanalternativet skulle därmed innebära ca 7500 kr i handen efter den statliga skatt som du nämner att du då kommer att åka på.

Utifrån detta skulle det första alternativet innebära att respektive semesterdag skulle kosta dig 7500/5=1500 kr netto. Om du istället tar 1 extradag ledigt, utan semester, borde det kosta dig ungefär 42000/21=2000 kr netto. De 5 extra semesterdagarna blir därmed förhållandevis fördelaktiga om du är intresserad av extra ledighet.

Jämfört med mellanalternativet är det tredje alternativet i princip endast ekonomiskt intressant om du förväntar dig kunna undvika statlig skatt vid pensionsuttaget. Med din lönenivå och ålder lär detta endast ske om du slutar jobba en bra bit innan den normala pensionsåldern, t ex om du planerar FIRE eller liknande.

1 gillning

Tack, lutar åt semester när man räknar på det.

Antingen semester eller pension. Verkar ju som du är nöjd med semesterdagarna du har och redan lutar mot tjp så kör!

Jag hade valt extra pension, för att (som du säger) låta de pengarna jäsa tills du vill göra Fire vid 50…

Sen hade jag sökt nytt arbete som ger 15.000 mer i månaden :slight_smile: för att slippa ha beslutsångest vid varje ATK. Vem vet, kanske kan du landa nytt jobb med högre lön och ett par dagar extra semester. Gräset kan faktiskt vara grönare på andra sidan ibland.