2000kr i månaden eller pension om 30år

Vi står inom mitt yrke inför ett val mellan att få en löneförhöjning med 2000kr/månad resten av karriären eller gå i pension 7 år tidigare. För dem som bara har några år kvar till pension är det ju givetvis bättre ekonomiskt att pensioneras 7 år tidigare, men för mig som har många år kvar är frågan inte lika given efter lite räknande, så jag skulle gärna höra era åsikter i frågan!

Förutsättningar
Månadslön: 35000kr/mån (typ ingen löneutveckling utöver inflationen)
Löneförhöjning om man avstår tidig pension: 2000kr/mån
Pension första 7 åren om man slutar tidigare: 25700kr/mån (73,5% av lönen)
•Om man byter jobb innan pension får man 0kr.

Efter att ha räknat på det mha ränta på ränta kalkylatorn med 5% respektive 7% avkastning (efter avgifter, skatt och inflation) kommer jag fram till att 5% skulle göra att jag kan pensioneras vid ca 60år, och 7% avkastning gör att jag kan gå strax innan 58år. Vilken realavkastning hade ni räknat på?

Som jag ser det är största fördelarna med alternativet “gå vid 58” att:
•Det hänger inte på börsens förväntade avkastning/volatilitet när jag kan gå i pension.
•Pengarna garanterat finns där den dagen och har inte gått till annat.

Största fördelarna med att ta 2000kr/mån är att:
•Om jag byter yrke får jag behålla de pengar jag sparat ihop.
•Om jag vill jobba vidare de sista 7 åren jobbar jag inte bara för mellanskillnaden mellan 73,5% & 100% dvs 26,5% av lönen utan får faktiskt 100% av min lön (eftersom jag behåller mina egna ihopsparade pengar från 2000kr/mån).

Hur hade du tänkt och gjort i frågan?

4 gillningar

Aldrig att jag hade valt ett alternativ som gör mig bunden till arbetsgivaren (stanna till pension eller bli av med pengarna vi sparat till din pension). Jag skulle tagit löneökningen och sparat pengarna på egen hand. Frihet är ovärderligt för mig!

33 gillningar

Inte säkert. Dessutom är du bunden till en arbetsgivare.

Men det hänger på inflation och ränte utvecklingen, något som till viss del är kopplat till aktiemarknadens pris (automatisk inflationskompensation när räntan går upp).

Låter som en dålig deal med att gå tidigt.

1 gillning

Jag hade tagit 2.000 mer i månaden för att inte vara låst till ett å samma jobb i så lång tid samt hur säkert är att företaget finns så länge??

Att gå i pension 7 år tidigare skulle jag defenitivt valt…

2 gillningar

Svaret beror bl a på hur många år Du har kvar tills Du blir 58år. Dvs hur många år har Du på Dig att förränta de 2000kr/mån (före skatt väl, eller?)

24000 per år för att vara livstidsbunden till en arbetsgivare är extremt lågt.

5 gillningar

På 30år kan ju faktiskt vad som helst hända med företaget, även om det inte verkar så idag. Verkar extremt osäkert att gambla på att detta avtal överlever 30år

2 gillningar

Ta stålarna, öka månadssparandet med lika mycket. Se det växa på egen hand och var fri att byta arbetsgivare när du själv vill. :slight_smile:

5 gillningar
  • 1 på den.
    Man vet dessutom inte om arbetsgivaren finns kvar, den kan ha gått i konkurs.
5 gillningar

Med risk för att hijacka tråden, kan det finnas en poäng att flytta en tjänstepension från en tidigare arbetsgivare till sitt egna aktiebolag om man ändå ska köra samma förvaltare med sitt egna (i mitt fall Avanza)? Tillkommer det några kostnader/åtaganden för mitt aktiebolag i så fall?

Känns väldigt riskabelt att gifta sig med arbetsgivaren och låsa upp en förtidspension på detta sättet, jag hade hellre valt ökningen, lagt detta på sparande

2 gillningar

Är det krav på att du måste stanna hos din arbetsgivare, så är tidig pension ett dåligt val.

Genom att byta arbetsgivare så kan du få upp lönen mer än inflationen och på det sättet få en bättre pension osv.

Ta 2000 kr extra och byt arbetsgivare några gånger innan du går i pension. :+1:

5 gillningar

“7 år tidigare”, tidigare än vadå?
Alla partier i pensionsgruppen har kommit överens om att höja pensionsåldern med ett år vart tredje år. Än har det inte slått fel.

Jag räknar med att de som är födda 1985 kommer ha en pensionsålder runt 80 år, med tanke på hur snabbt de höjer.

2 gillningar

Hej!
Sitter i samma situation, anställningen handlar om operativ roll inom räddningstjänst, det är ett gammalt och troligtvis ganska unikt avtal.
Vi får alltså gå i pension vid 58 om man väljer SAP (Särskild avtalspension) då får man 73% av lönen alternativt välja 2000:- mer i lön varje månad från och med nu.

Många här skriver att de valt pengarna, men det beror förstås på hur gammal man är då det faktiskt är en fantastisk förmån.

Att sälja ut den möjligheten om man t.ex. har 10-15 eller kanske 20 år kvar tycker jag är dumt.

Man kan ju välja att gå vid 58 och sedan fortsätta jobba med något annat, då får man ut 73% av lönen och drar samtidigt in en lön.
Det räcker ju med att man jobbar 2 dagar i veckan för att bli vinnare på detta om man nu kan tänka sig att byta yrke när man närmar sig 60.

Så ser åtminstone jag på det. :+1:

mvh

9 gillningar

Vi är många som står inför samma beslut och för att förtydliga ännu mer så får du 73.5% av din snittlön de sista 5 åren (53-58) och kan då behålla denna “pensionslön” OCH jobba med annat om du så vill. De 2000 :- du kan byta ut mot kommer att räknas upp när kollektivavtalet omförhandlas var fjärde år. Du kan antingen välja 2000 i lön eller 2000 till tjänstepension.

Jag personligen lutar åt pengarna av den anledningen att jag har 27 år kvar till 58 och vet inte om jag kommer att jobba som brandman/styrkeledare då eller om något händer på resans gång såsom sjukdom eller skada som omöjliggör fortsatt arbete. Viktigt här är också att om du blir t.ex. Insatsledare så kommer du förmodligen inte vara berättigad SAP-R (SKR har den uppfattningen).

SAP-R är lockande men pengarna är garanterat.

2 gillningar

Det kanske förändrar förutsättningarna litegrann ändå om det inte är ett privat företag. Räddningstjänsten går kanske inte i konkurs på det sättet, även om man nog inte kan utesluta omorganisationer där alla avtal rivs…

Men har man 30 år kvar till 58 så är det fortfarande väldigt lång tid att vilja och kunna jobba med samma sak.

Är dessa 2000kr ett direkt påslag på lönen eller ligger det som ett tillägg ovanpå grundlönen?

Om det bakas in, finns det inte risk att man senare i arbetslivet ligger för högt i lön jämfört med kollegor och får sämre höjningar?
Om den risken finns, då vill man kanske hellre få det som extra tjänstepension. Eller?

Helt klart för då är det inte en privat arbetsgivare som “lovar” något utan ett kollektivavtal. Däremot håller jag fast vid mitt svar att jag tycker att 2000:- som lönepåslag är bättre. Förmånsbestämda pensionen som baseras på att man ska var livegen till 65 är sjukt gammelmodigt. Man straffas om man av något skäl vill/behöver byta arbetsgivare/bransch.

Som pensionär tänker jag: Livet kan innehålla sjukdomar, skador och olyckor. De flesta som kommenterat ditt inlägg resonerar som om man kommer kunna jobba fullt ut till (ordinarie) pensionsålder.

Sedan funderar jag på: Varför kommer arbetsgivaren med ett sådant förslag? Arbetsgivaren måste såklart vinna något på förslaget. Ekonomiskt eller att han/hon får behålla personalen länge.

Sedan min tid som löneförhandlare (individuella förhandlingar) för facket, vet jag t ex att arbetsgivaren gärna lägger de största löneökningarna på dem, som snart ska gå i pension. Därigenom sparar arbetsgivaren pengarna. Löntagarens lön upphör ju snart. Arbetsgivaren bedriver inte välgörenhet!

1 gillning

Det blir ett tillägg utanför lönen som alltså inte kommer blandas upp efter ett antal år.
Det justeras också vart fjärde år så pengarna inte tappar värde.

2 gillningar