Avtalspensionslösning

Är 28år och arbetar som brandman.

Nästa år kommer vi få ett tillägg på 2000 kronor per månad som i första hand betalas till tjänstepension, men kan också tas ut som lön.

Jag funderar på vad som är smartast, låta min arbetsgivare avsätta 2000kr till min tjänstepension. Eller ta ut det som lön då 2000kr och sätta in på tex Lysa som privat sparande istället.

Vad tycker ni? Ta ut det som lön och spara själv eller låta pengarna gå in till tjänstepension (KPA-pension) ?

KPA Traditionell Pensionsförsäkring
Avgift
Fast avgift 48 kr/år
Förvaltningsavgift 0,09%

Länk till pensionslösningen:

1 gillning

Hej och välkommen

Jag skulle säga så att om din månadslön är under 50k per månad så kan du ta ut dessa 2k som lön och investera själv.
Dock gäller att du inte slösar dem. Om den risken finns kan det vara smartare att “låsa in” pengarna som pension.

2 gillningar

Jag delar upp pensionspengar i tre delar:

1. Utbetalning som skall räcka till livets nödtorft även om jag skulle råka bli mycket gammal
  2. Guldkant på tillvaron, främst för tiden då jag är tillräckligt ung för att orka använda dem.
  3. Leva på under tiden från att jag slutar jobba tills jag börjar ta ut pension

Pengar som skall användas till syfte 1 passar bättre i tjänstepensionen eftersom denna kan tas ut livsvarigt.

Pengar som skall användas till syfte 2 eller 3 har jag bättre koll på hur många år de behöver räcka till och de kan alltså placeras inom eller utanför pensionssystemet beroende på var jag tror de får bäst tillväxt, lägst skatt o s v.

1 gillning

Bra tankar, tack!

Tack för svar!

Välkommen hit! :slight_smile:

Som @AimHigher söger så beror det mycket på om du kan hålla i pengarna.

Jag skulle säga att om du har dyra lån (tex blanco, kreditkort etc) så hade jag använt pengarna för att lösa dessa. Men det är nog den enda situationen jag hade tagit ut det som lön.