Avtalspensionslösning

Är 28år och arbetar som brandman.

Nästa år kommer vi få ett tillägg på 2000 kronor per månad som i första hand betalas till tjänstepension, men kan också tas ut som lön.

Jag funderar på vad som är smartast, låta min arbetsgivare avsätta 2000kr till min tjänstepension. Eller ta ut det som lön då 2000kr och sätta in på tex Lysa som privat sparande istället.

Vad tycker ni? Ta ut det som lön och spara själv eller låta pengarna gå in till tjänstepension (KPA-pension) ?

KPA Traditionell Pensionsförsäkring
Avgift
Fast avgift 48 kr/år
Förvaltningsavgift 0,09%

Länk till pensionslösningen:

1 gillning

Hej och välkommen

Jag skulle säga så att om din månadslön är under 50k per månad så kan du ta ut dessa 2k som lön och investera själv.
Dock gäller att du inte slösar dem. Om den risken finns kan det vara smartare att “låsa in” pengarna som pension.

2 gillningar

Jag delar upp pensionspengar i tre delar:

1. Utbetalning som skall räcka till livets nödtorft även om jag skulle råka bli mycket gammal
  2. Guldkant på tillvaron, främst för tiden då jag är tillräckligt ung för att orka använda dem.
  3. Leva på under tiden från att jag slutar jobba tills jag börjar ta ut pension

Pengar som skall användas till syfte 1 passar bättre i tjänstepensionen eftersom denna kan tas ut livsvarigt.

Pengar som skall användas till syfte 2 eller 3 har jag bättre koll på hur många år de behöver räcka till och de kan alltså placeras inom eller utanför pensionssystemet beroende på var jag tror de får bäst tillväxt, lägst skatt o s v.

1 gillning

Bra tankar, tack!

Tack för svar!

Välkommen hit! :slight_smile:

Som @AimHigher söger så beror det mycket på om du kan hålla i pengarna.

Jag skulle säga att om du har dyra lån (tex blanco, kreditkort etc) så hade jag använt pengarna för att lösa dessa. Men det är nog den enda situationen jag hade tagit ut det som lön.

Jag hade också kollat upp om jag kan välja om i framtiden. Alltså om jag tagit ut det som lön, kan jag i framtiden välja att lägga in det i pensionen? Om jag bara kan göra ett val, ingen möjlighet att ångra sig, så hade jag varit ännu mer tveksam att ta ut pengarna nu. Just mht risken att man konsumerar upp dem. Men det är kanske en reflektion på att jag inte kunde hålla i pengarna när jag var i din ålder :slight_smile:

En annan sak att kolla upp är om du verkligen ska/behöver ha pengarna i Traditionell förvaltning eller om du kan välja en fondlösning istället.

• Traditionell hos KPA innebär att de investerar pengarna åt dig med en split på ungefär 65% aktier/35% räntor (länk nedan). I din ålder är det rätt försiktigt. Avgiften är låg och bra så inget fel på den. Detta är icke-vals alternativet.

• Fondlösning innebär att du kan välja försäkringsbolag och fonder själv för att få högre avkastning fram till din pension sådär om en 40 år. Detta inte är svårt. Enklast möjliga är att välja en global indexfond (Max 0.4% i fondavgift) på det försäkringsbolag där du sätter pengarna eller ännu enklare en så kallad ”entré lösning” som automatiskt styr över mot mer räntor när man blir äldre. Alltså bara ett val sen är det klart för framtiden. Du kan alltid ställa frågor här om du är osäker.

Valet mellan dessa typer och val av försäkringsbolag kan du göra på Pensionvalet som är en av dina valcentralen (alltså deras jobb är att hjälpa dig att genomföra valen). Länk nedan till Pensionsvalet där du kan se vilka val du har både på Trad och Fond lösning.

Bland fondlösningarna så hade jag nog helst valt AMF, som är ett bra försäkringsbolag och de har en entrelösning som är bra och billig, AMF Generationsportfölj med 0.2% i avgift som ligger i 100% aktier fram till 55 år och sedan styr över till mer räntor för att säkra upp inför pensionen. Enklast och bra så man inte behöver fixa med något. Även länkat till den nedan.

Hoppas det gav dig lite idéer :slight_smile:

https://www.pensionsvalet.se/privatperson/avtal/akap-kl/valbara-forsakringsbolag/

2 gillningar

Tack för dina tankar och idéer! :slightly_smiling_face:

1 gillning

Hej! Jag arbetar också som brandman och har liknande tankar som du. Jag kan välja mellan att ta avtalspension mellan 58-65 eller 2000kr extra i tjänstepension alternativt lön. Eftersom jag inte har som mål att jobba som brandman hela karriären så är alternativ två bäst för mig, 2000kr extra i tjänstepension eller lön eftersom denna delen ”följer med mig” om jag byter yrke eller tjänst.

Det jag funderar på är: Vad är mest fördelaktigt mellan att välja 2000kr extra in i tjänstepensionen eller ta ut det som lön? Är det någon skillnad i tex skatt?

Jag har min tjänstepension i KPA fondförsäkring men efter diskussionerna ovan funderar jag på att flytta över till AMF istället. Om jag en gång valt AMF, sätts all tjänstepension in dit i fortsättningen också?

Då går vi i samma tankar :slight_smile:
Min tanke nu är att ta ut det som lön, mer för att våran grundlön enligt mig är relativt låg och jag ser detta som en “bonus” Men jag jag ser det också som en möjlighet att avsätta mer på mitt lysa och då privat pension.
Jag har flyttat mitt till AMF nu som JFB tipsade om. Då jag anser att de är bättre med högre risk i min ålder.
Som jag förstår så kommer det nu vid nästa utbetalning börja sätta pengarna till AMF istället.

Jag hittar inget i SAP-R som säger att pensionen måste in i KPAs traditionella tjänstepension. Kolla om det inte går att byta mot något annat inom AKAP-KR (vilket jag tolkar kommer bli ditt vanliga avtal). KPAs traditionella försäkring ligger inte i topp bland pensionsavtalets valbara traditionella.
När du dessutom bara är 28 så hade jag föredragit en fondförsäkring för att få del av ev. framtida uppgångar på börsen.

Det lutar mot att jag också flyttar över min tjänstepension från KPA fondförsäkring till AMF fondförsäkring. Jag har dock svårt att bestämma om jag ska välja fonder själv eller generationsportföljen. Om jag väljer fonder själv vill jag fördela: 60% global, 20% Sverige och 20% småbolag fram till 55 år då byta till Generationsportföljen. Eller är det bättre att hålla sig till generationsportföljen från början? Jag tar gärna emot lite tips här.

Är också brandman, 38 år nästa år. Vi diskuterar detta på jobbet en del nu, och det är många frågetecken kring vad man tjänar mest på. Och frågan här ovanför är intressant och den vill jag också försöka ta reda på! Man inkomstskattar ju även på pensionsuttaget senare, men å andra sidan så bör ju 2000 kr/mån växa mer över tid än samma peng uttagen som lön där skatten är borttagen.

En konsekvens är ju samtidigt att om de placeras i tjänstepensionen så får du inte tillgång till dom förrän din pension (när den nu blir), men med privat sparande kan du sluta jobba som brandman när du närmar dig 60 år och kanske jobba med nåt annat om kroppen inte vill vara med längre.

Bumpar denna tråd då även jag söker svar.
Ta ett lönetillägg eller insättning till tjänstepension?

1 gillning

Även jag jobbar som brandman och är 38 år. Är det ingen av er som funderar på att behålla nuvarande avtal att kunna gå i pension vid 58 år? Utveckla lite gärna hur ni ser på det. Jag försöker sätta mig in mer i detta med för/nackdelar och vad det skulle innebära i pengar men svårt att hitta bra information.

1 gillning

Jag har missat att ni skrivit här i tråden! Jag har i alla fall bestämt mig för att hoppa av 58 och ta ut pengarna på min lön. Sedan placera dom långsiktigt på ett ISK. Men det verkar vara olika hur folk tänker!

Vi hade ett fackmöte i Gbg där Folksam var med och förklarade så mycket dom kunde, men ingen kunde väl säga vad man tjänar mest på direkt. Man får se hur ens egna situation ser ut liksom. Men jag gillade att de 2000kr man får ut på lönen även i sig även genererar pension och liknande (det är som ett lönepåslag helt enkelt). Plus att summan är tänkt att följa löneutvecklingen i varje omförhandling. Och man blir lite mer kreditvärdig.

Och tar jag ut det privat så har jag kontroll över min framtid på ett annat sätt. Är jag kvar i avtalet är jag väl bunden till brandmansyrket på sätt och vis. Tänker på skador och liknande, kanske också om man vill byta yrke av andra skäl.

Det är omtvistat om det är ”samma samma” netto att ta ut det i lön eller låta 2000 kr oavkortat gå in i tjänstepensionen. Man inkomstbeskattas ju före eller efter oavsett val. Å ena sidan kanske 2000 kr utvecklas mer (?), men dom nämnde nåt om att man tappar jobbskatteavdrag sen också… Komplicerat, men vissa har bestämt hävdat att det inte borde vara nån större skillnad i slutändan, pengamässigt.

1 gillning