Avtalspension med valmöjligheter

Hej!

Jag är en aktiv läsare som nu har fått ett litet “dilemma” presenterat för mig. I mitt yrke har vi möjlighet till SAP, särskild avtalspension, och den har nyligen blivit omarbetad för att passa en stigande pensionsålder bättre.

De val jag har är:

1. Möjlighet att gå vid 58 med 73.5% av pensionsunderlaget och möjlighet att fortsätta jobba på sidan om. Möjlighet finns också att skjuta upp SAP med x antal år med ett tillägg på 12% till tjänstepensionen.

2. Avsäga mig rätten till SAP och jobba till den allmänna pensionsåldern men med ett tillägg på 2000 kr till tjänstepensionen eller som lön. Summan kommer att öka via avtalsrörelsen.

För att ni ska få en bättre insikt och kanske komma med bättre tips får ni en liten insyn i min nuvarande ekonomi.

Jag är 31 år gammal och tjänar som grund 32k men med extrajobb och övertid får jag in ca 37k i månaden brutto. Jag har möjlighet i dagsläget att spara ca 6-12 k per månad beroende på lyxkonsumtion och “villha” saker. 3000 går rätt in i fonder och resterande fyller på en buffert. Blir bufferten “full” åker överskotten in i fonder/aktier. I dagsläget har jag ca 250k i fonder, en BRF med lån på ca 800k belånad ca 70%.

Avsäger jag mig SAP finns ingen möjlighet att gå tillbaka. Enligt min uträkning kommer tillägget att hamna på totalt 650 000 (+ uppräkning per år) totalt.

Hur skulle ni tänka i min situation?

1 gillning

Hur sannolikt är det att du kommer arbeta livet ut under detta avtalet?
Om du byter arbetsgivare, kan du inte heller ta nya beslut?

En sak i livet har man inte för mycket av: Tid. Resten löser sig altid. Så tänker jag.

Jag sitter i nästan exakt samma sits som dig, jag räknar fram och tillbaka på det. Jag lutar åt att byta med anledning av att om man någonsin framöver bestämmer sig för att lämna det som ger rätt till SAP så tappar man hela värdet.

Även om den nya lösningen hade varit bra mycket bättre om den kom när man va yngre så är valfriheten och att själv bestämma över pengarna det som väger över enligt mig.

Det jag lurar på är om det är bäst att ta det som tjänstepensionsinsättning eller att ta det på lönen och investera själv

Visst har du vanlig tjänstepension (KAP-KL) utöver SAPen? SAPen är väl kopplad till att du har ett visst tillägg/tjänst under hela perioden?

Spontant så kan mycket hända mellan 31 och 58, både från din sida, arbetsgivarens sida och ändrade villkor så jag hade föredragit alternativ 2. Du kan vara glad att du är så pass ung och därför inte tappar så många år med SAP.

Precis, utöver SAP har vi en vanlig tjänstepension. SAPen är kopplad till en viss typ av tjänstgöring, minst 25 av 30 år i utryckande verksamhet och vid pensionstillfället måste man ha utryckning som huvudsyssla.

För min del kommer jag att ha jobbat exakt 30 år inom yrket när jag blir 58 men som ni säger kan mycket hända mellan nu och då. Är man ens kvar inom samma yrke? Om jag byter arbetsgivare/kommun får jag då göra ett nytt val?

Alternativ 2 ger ju en garanterad avkastning och ett fortlöpande värde medans risken finns att mista hela värdet med alternativ 1. Det som lockar mest är möjligheten att gå vid tidig ålder om man så vill.

Är också i samma sits,

Skulle det vara mer fördelaktigt att ta ut summan som lön än inbetalat till tjänstepension? Tänker att om man tar ut det som lön så ökar den allmänna pensionen + att man kan investera pengarna. Bara en tanke, lite osäker om det finns någon mina här rent skattemässigt?