Ja, någonstans går ju en brytpunkt där det är värt det eller inte.
Beslutet blir väl lättare och lättare att ta ju äldre man är, då det ju blir färre och färre år som man kan få ut de 2000:-.
7 år är otroligt förmånligt om man har få år kvar!
Det nya avtalet är förhandlat mellan kommunal och SKR med Sobona och självklart tjänar arbetsgivaren/kommunerna på detta. SAP-R kostar massor och arbetsgivaren behöver sätta undan pengar för alla anställda varje månad. Pengar som, om jag har förstått detta rätt, följer med löntagaren om den byter till en annan räddningstjänst. Nya avtalet är valfritt för alla anställda innan 2023 men automatiskt för de som är anställda efter. Det kommer då förhoppningsvis inte vara något som rivs upp bara sådär.
Men exakt vart brytgränsen går för vad som är värt vet inte jag men 25-30 år är lång tid. Nackdelen är att du kan få jobba länge om du inte kan lägga undan nog med pengar.
Och om jag får gissa Marco så har du angett lön + OB och jag tror att avtalet bara baseras på grundlönen men jag kan ha fel.
Jag förstår inte riktigt. Hur kan arbetsgivaren garantera denna tjänstepension. Det är hiskeligt mycket pengar som ska avsättas redan nu?
Tack för alla svar och skönt med ett enhälligt svar, och att det dessutom är likadant som jag tänker. Nu verkar många frågor i tråden redan ha fått svar så tack för alla inflikningar med förtydliganden. Kul att se så många som jobbar inom räddningstjänsten på forumet!
Ja precis det var inklusive OB jag räknade, tack för den detaljen, det gör ju faktiskt viss skillnad i jämförelsen om man drar av det.
Att få gå i pension vid 58 om man jobbat i minat 30 år är inget nytt avtal utan funnits länge inom räddningstjänsten, så det är inga pengar som behöver läggas undad i en klumpsumma nu. Det som är nytt är att man kan välja att avstå det mot en kompensation på 2000kr/mån.
Jag föreställer mig att avtalet om tidigare pensions skrevs för länge sedan då fysisk styrka hos brandmän värderades högre än mycket kunskap/erfarenhet och att det på något vis var ett sätt att hålla “kvaliteten” hög. Nu har man nog bytt synsätt och arbetsmetoder som gör att erfarenheten värderas högre. Mrn det är bara mina gissningar. Det arbetsgivaren vinner på att ge oss möjligheten att välja 2000kr i månaden är ju att de pengarna som arbetsgivaren har lagts undan för att jag ska kunna gå vid 58 brinner inne/tillfaller arbetsgivaren. Samt att de i atörre utsträckning får behålla erfarenheten längre inom kåren. Sen har vi nog facket att tacka för att alternativet 2000kr/månaden nu finns till viss del.
Enkel beräkning 25 700 kr/mån12 mån7 år ger ca 2, 16 Mkr. Det är vad avtalet är värt för dig (beräknat på ingen löneutveckling samt inflationsneutralt - någon nämnde snittlönen sista fem åren men med inflationsneutral uträkning spelar det ingen roll).
Du skriver i rubriken att du har 30 år kvar att jobba till 58. 2 000 kr/mån ger totalvärde vid olika avkastningar:
5 % - 1,63 Mkr
7 % - 2,34 Mkr
10 % - 4,25 Mkr
Om du skulle nå 7 % i genomsnittlig avkastning har du alltså “vunnit” på att ta 2 000 kr/mån. Dock har jag räknat på att ta detta som tjänstepension då skatten beräknas vid uttag och kan jämställas med den pension man får. Lägg därtill att du då även har möjlighet att ta ut tjänstepension tidigare (från 55 idag - men höjs kanske i framtiden?) och oavsett har du möjlighet att byta arbetsgivare om du vill.
Kalkylen har ungefär sin brytpunkt exakt där du är nu, om bara ett par tre år slår kalkylen över att rent monetärt vara mer fördelaktigt att ta pensionen, men arbetsmässigt att binda sig till en arbetsgivare (oavsett tid) tycker jag aldrig är lockande.
Tänker på ett liknande fall i verkligheten.
En gång i tiden var all telefoni statlig i Televerket. En anställning där var att se som en livstidsanställning. De som jobbade där hade kommit överens om lägre lön och tidigare pension. Ni vet nog hur det gick…
Monopolet försvann, Televerket likaså. De flesta anställda blev erbjudna jobb i de nya företag som bildades i branchen, men de tvingades jobba vidare till 65 års ålder och deras pensions pengar blev kvar i Televerket.
Jag skulle välja löneväxling inför pensionen om det skulle funka.
Fråga dig själv vad du skulle säga till dig själv när du är 80 och sängliggandes. Ytterst få ångrar att de gick tidigt i pension. Din hälsa kommer att försämras på olika sätt allt snabbare efter 60. Om du älskar jobbet och inte tror dig kunna förverkliga dig själv/dina livsdrömmar om du går i pension tidigare så jobba vidare. Om du däremot har något projekt eller äventyr du vill förverkliga så tveka inte. Jag skulle hellre ha mer tid än mer pengar på ålderns höst.
Jag hade tagit pengarna men då är jag en person som värderar min frihet o röra mig fritt väldigt högt!
Hade jag suttit på nåt jävla kontor och vänt papper hela dagarna hade jag antagligen resonerat som vissa här och inte velat låsa mig till en arbetsgivare. Man får komma ihåg att SAP’en följer med om man byter förbund. Att byta yrke helt är för mig totalt uteslutet förutsatt att kroppen håller…
Enligt mig är 2000 spänn helt enkelt för lite pengar. Pengar från 10 års anställning skulle dessutom
“brinna inne” (10 år x 12 x 2000:-) eftersom man inte tilldelas något retroaktivt.