Pension: Sänka tjänstepensionen för att höja lönen

På min arbetsplats har vi en något annorlunda lönemodell där vi anställda själva betalar vår lön samt tjänstepension och andra utgifter med pengar vi får inbetalda på ett företagskonto. Min chef skickade ut ett mail att det kan vara gynnsamt att sänka sin tjänstepension och istället öka bruttolöneuttaget så länge bruttolöneuttaget ligger under gränsen för pensionsgrundande inkomst. Då den totala avsättningen till pensionen skulle bli densamma.

Om en anställd exempelvis plockar ut 40000 i lön och betalar in 3000 i tjänstepension, hade det då lönat sig att hoppa över tjänstepensionen för att kunna ta ut en högre lön med dom pengar man sparar in på tjänstepensionen?

Tack!

Omvänd löneväxling, typ. Borde gå att läsa trådarna om löneväxling och räkna på samma sätt? Får man dock inte 6% extra på tjänstepensionen direkt när den sätts in, och dessa tappar man om man tar ut som lön i stället?

Att frivilligt låsa in pengar i pension är för mig en gåta. Det ger bara en förbättring i framtiden. En framtid då du troligen inte behöver dem eftersom de flesta med ekonomiskt intresse är som rikast när de dör.

Pengar du får ut nu kan tex användas till att amortera lån, investeras, köpa en värmepump som sänker dina utgifter och massa annat som gör ditt liv bättre både nu och när du går i pension.

För mig är det obegripligt att folk hellre låter någon institution låsa in pengarna för att man spar någon % i skatt på sin ålderdom.

Mja. Jag löneväxlade 10000 kr i månaden ett antal år efter 55 när rejält utrymme fanns . Betalade värnskatt 5% och statlig skatt 20% på dom pengarna om jag tog ut dom som lön utöver vanliga skatten. Blä!. Jättestor skillnad i skatt när jag tar ut dom pengarna senare som pensionär.
Jag tycker istället att det var extremt förmånligt att löneväxla när man har bra lön och vill gå i förtid eller bara förbättra sin pension på ett effektivt sätt (så länge man ligger under statsskattegränsen som pensionär 57.000 per månad 2023 om man uppnått riktåldern för pension.) Jättestor uppsida!. Och om man gör som jag bara ca 10 år drygt framflyttning i tid av utnyttjandet av dessa pengar.

1 gillning

Det lät ju fantastiskt bra. Och jag tvivlar inte på att det finns tillfällen då det är överlägset bäst. Min fråga är mer: Är det alltid det? Under vilka förutsättningar skulle det kunna va fördelaktigare att få ut en högre lön nu, om än högt beskattad, istället för att låsa in dem på lång tid.

Ibland får jag för mig att folks iver att undgå skatt är större än ivern att skapa sig en bra livsenonomi. Men jag kan såklart ha helt fel.

Det är därför jag skulle vilja se ett avsnitt där de har vänder och vrider lite på detta.