Läser mer och mer om bolagsbedrägerier och ser att även om skyddet från bankerna är svagt för privatpersoner är det obefintligt från bolag. Jag tänker främst på om de går in och ändrar på rollerna i ditt lilla företag. Vad jag förstått är kontrollen från bolagsverket svag. Hur tänker ni? Är jag paranoid så länge jag är försiktig med mitt bankid? Skulle vilja skapa större tröghet i systemet. T.e.x. genom att det tog en vecka att ta ut placeringar.
verksamt.se säger att det bästa skyddet mot den typen av bedrägerier är att skaffa sig en digital brevlåda. På så sätt blir du snabbt meddelad om någon försöker ändra i styrelsen eller företagets address.
När det kommer till tömning av konton och liknande, kan vara en idé att sätta sig in hur det här går till rent praktiskt. Det är inte direkt lätt för en bedragare att logga in på din bank och tömma ditt konto. Om du kikar på YouTube-kanaler som Jim Browning, kan man lära sig hur det här går till. I en svensk kontext skulle du bli kontaktad av någon som utger sig vara någon annan. Därefter blir du lurad att mata in ditt BankID över telefon.
Digital brevlåda har jag också hört och skaffat. Skall kolla på Jim browning. Och vara paranoid med bank id ![]()
En bra sak är att spärra ansökan om behörighet för ombud via fysisk blankett så att det alltid krävs att e-legitimation används. Det görs på Skatteverkets hemsida via tjänsten “Ombud och behörigheter”. Kolla även att obehörig adressändring är spärrad för dig som privatperson när du ändå är inne på sajten.
Tack för bra tips som var nya för mig
Lite tips:
Ett annat tips!
Visserligen för dig som privatperson men som blir mer och mer aktuellt är att spärra sig från att att utnyttjas som styrelsemålvakt.
Såg nu att det var upptaget i en annan tråd!