Nu tänker ni indexfonder, diversifiera, etc. Jag tänker på en annan aspekt. Nämligen att säkra ens börskapital mot exempelvis bedrägeri eller stöld genom hot. Om någon skulle komma åt ert BankID så gissar jag att hen kan tömma era tillgångar.
Någon som har luskat i ämnet och vet tillvägagångssätt att förhindra att kapitalet kan flyttas med hjälp av BankID?
Hos Swedbank kan man välja att inte aktivera utökat Bank-id i internetbanken. Då kan man inte lägga in nya betalningsmottagare utan bankdosan.
Nya bankdosan går det dessutom att välja sexsiffrig kod till. Jag tyckte fyra siffror på den gamla var lite för dåligt för att komma åt hela min ekonomi.
Ja. Om någon är villig och kapabel att utsätta en för kidnappning och tortyr det så finns det inte så mycket att göra. $5 skiftnyckeln går inte att skydda sig mot.
Det här är ju ändå ett handfast tips om någon skulle försöka stjäla på distans.
Först tar det X antal bankdagar att likvidera svenska fonder om det är sådana man äger. Sedan måste de tas ut till ett föranmält bankkonto.
Har man fonder tar det ju ett par dagar att få ut pengarna. Jag tycker att det känns som en skaplig tröskel att behöva bli kidnappad, men är man kändis på byn och har en massa pengar är det väl inte otänkbart.
Tittar man i historiken i BankID-appen syns det ju var man loggat in, oavsett enhet. Det går dessutom att söka i listan. Inte så lätt att gömma var pengarna finns med andra ord.
Det här är väl typ det bästa man kan göra, men med en $5 skiftnyckel kan kan bli tvingad att avslöja var bankdosan finns också.
Å andra sidan finns det ju inget att göra åt saken om det gått så långt. Även om banken kräver fysisk träff kan ju frun sitta kedjad i något skjul med en pistol i tinningen medan man sitter på banken och säger att allt är i sin ordning.
Du måste alltid kunna logga in så oavsett vad du gör där kan de som nämnt tvinga dig.
Ett alternativ är att investera en del pengar där de är låsta som fasträntekonton. Vill du gå ännu längre så finns det investeringar som den skandia har där pengarna är låsta i 10 år och du får ut “genomsnittliga” avkastningen varje år.
Ett sätt är ju att ha kapitalförsäkringar som inte syns i deklarationen. Tyvärr planerar ju moderaterna att förstöra detta samtidigt som de banar väg för återinförd förmögenhetsskatt.