Slumpad titel på 15 tecken

Hej alla glada linux-experter! Jag har ett intressant problem jag aldrig råkat ut för tidigare. Det är att min VPS automatiskt ändrar datum och tid vid omstart, vilket innebär att allt som loggas får helt fel datum & tid som körs på servern efter omstarter.

Enligt systemet har jag aktiverat synk mot NTP och automatiskt uppdatering av datum och tid.

Men hur får jag nu löst att den vid omstart, vilket den gör automagiskt för att installera säkerhetspatchar, inte sätter fel datum och tid?

(Servern kör Ubuntu 22.04.03 LTS.)

Vad för slags fel har du? Är det timmar så kolla att din tidszon är rätt.

Annars koll vad:

ntptime
systemctl status systemd-timesyncd
cat /etc/systemd/timesyncd.conf

ger dig.

Use timedatectl and timesyncd | Ubuntu för referens

edit är det en fysisk maskin eller en virtuell? Kolla om klockan ser rimlig ut i BIOS om den är fysisk.

1 gillning

Tack. Det är en virtuell maskin som körs på AMD-CPU från Ampere och deras Altra-linje vilket betyder Arm64. Distributionen är anpassad till cloud-miljö och har konfigurerats för att enbart göra anrop mot EU-källor.

username@ubuntu-server:~$ timedatectl 
               Local time: Sun 2023-09-03 19:08:43 CEST
           Universal time: Sun 2023-09-03 17:08:43 UTC
                 RTC time: n/a
                Time zone: Europe/Stockholm (CEST, +0200)
System clock synchronized: no
              NTP service: active
          RTC in local TZ: yes

Warning: The system is configured to read the RTC time in the local time zone.
         This mode cannot be fully supported. It will create various problems
         with time zone changes and daylight saving time adjustments. The RTC
         time is never updated, it relies on external facilities to maintain it.
         If at all possible, use RTC in UTC by calling
         'timedatectl set-local-rtc 0'.
username@ubuntu-server:$ hwclock

hwclock: Cannot access the Hardware Clock via any known method.

Det programmet är inte installerat.

Den daemonen är aktiv och körs med ‘vendor-preset’.

Den har en NTP-server listad, resten är utkommenterat.

Har hittat parametern för min hårdvaruklocka och lagt in den i /etc/default/grub och linjen GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="consoleblank=0 systemd.show_status=true console=tty1 console=ttyS0 clocksource=arch_sys_counter"

Är inte så van vid cloud-linux, så lite djupt vatten, men grund-frågor:

• Hur mycket fel blir klockan? Är det någon timme eller är 1970?
  • Vad/kan du fixa tiden till rätt manuellt?
  • Ser du om den faktiskt har en kopplig mot en NTP-server?

I min värld ser

System clock synchronized: no

fel ut, kommer du verkligen åt NTP-servern?

Jag hade gissat på ungefär:

timedatectl set-local-rtc 0
sudo timedatectl set-ntp true
sudo systemctl restart systemd-timesyncd

borde tvinga den till att försöka synca.

Ett annat uppslag är att du inte kommer ut ur din cloud-providers VPS, och därför inte når den NTP server du conf:at upp.
Se Set the time for your Linux instance - Amazon Elastic Compute Cloud för mer info

2 gillningar

Du satte nog förklaringen vad som felar. Jag försökte pinga en NTP-server och fick inget svar. Efter det stängde jag av brandväggen och körde samma ping-kommando igen. Då fick jag svar från NTP-servern. Slog på brandväggen igen och … inget svar.

Då hade jag ändå tillåt all utgående TCP-trafik.

Nu har jag uppdaterat brandväggen att tillåta all TCP och all UDP men trots det kan jag inte pinga något från terminalen. Det kan förklara en del av problemet…

1 gillning

Problemet var att servern vid varje omstart satte datumet till 30:e juni med aktuell tid i tysk tidszon. Det gick att uppdatera manuellt, men då servern inte vill känna igen hårdvaruklockan går det inte lagras permanent. Fick inga fel i kommandoprompten och kollade inte loggarna… men det borde jag kanske gjort :slight_smile: .

username@ubuntu-server:~$ timedatectl 
               Local time: Sun 2023-09-03 20:21:19 CEST
           Universal time: Sun 2023-09-03 18:21:19 UTC
                 RTC time: n/a
                Time zone: Europe/Stockholm (CEST, +0200)
System clock synchronized: yes
              NTP service: active
          RTC in local TZ: no

Nu verkar det se bättre ut efter en uppdatering av brandväggens regler och kommandon för att automagiskt synka tiden mot NTP. Får prova en omstart och se om det funkar också där…

Uppdatering efter omstart:
Nu fungerar det! Den har rätt tid, datum och tidszon också efter omstart. Tack för hjälpen :1st_place_medal: . Öppnade upp för rätt utgående portar vad gäller TCP och UDP samt allt för ICMP.

username@ubuntu-server:~$ date

Sun 3 Sep 20:26:22 CEST 2023
1 gillning

Systemd är lite lömsk när det kommer till att klaga ordentligt när det går fel, har gått på den niten några varv under åren :slight_smile:

Toppen! Ingen orsak :smiley:

1 gillning