Har inte undgått att många här jobbar inom IT.
Tog det mindre lyckliga beslutet att öppna en pdf-fil från en linkedin-annons via mobilen i förra veckan och efter det har internet här hemma levt rövare.
• Kommer alltid ut på internet via wifi genom mobilen.
• Kommer endast ibland ut via datorn, med en IP-adress som börjar på 192 kommer jag inte ut. Endast när det börjar på 83 eller 188.
• Kan inte längre connecta till chromecast då den säger att mobil och CC ej är inloggade på samma nätverk.
Har dragit ur router och kör endast via mobilens nätverk nu. Mobilen jag använder är min tjänstelur och jag har även jobbat hemma under den här tiden med tjänstedatorn.
Ingen expert, men släck ned internet helt hemma. På en enhet du inte har kunnat smitta (även om det är osannolikt) logga in och börja återställa lösenord, överallt, även på sidor du inte har besökt sedan du öppnade pdfen(finns risk för att dina sessioner har blivit stulna genom att dina cookies blivit stulna).
Återställa router kan vara en grej som är vettigt att göra. Finns knapp på baksidan som man trycker in.
Gissningsvis är det bara datorn som är infekterad. Med den finns det ju kanske inte jättemkt att göra mer än systemåterställning. Visst, du kan ju installera något anti virus och försöka bli av med ev. virus. Sist jag råkade ut för något sånt här körde jag Malware bytes för att rensa. Här kan det bli lite tråkigt om man inte har backup. Hade dock inte återställt utan att först få på papper att datorn är infekterad, även om något verkar lustigt.
Är det en laptop som du använt på jobbet? Har den varit uppkopplad på jobbet internet?
Andra kan säker fylla i där jag missat. Är såklart ingen expert och jag kan såklart ha helt fel i det jag skriver. Jag misstänker att du kan få ev bättre svar på sånt här på Sweclockers.
Jag skulle nog börja med att köra internet genom mobilen och ladda ner bitdefender free antivirus, sen köra igenom totala scanningar av det (kan ta ett tag beroende på hur mycket hårddisk datorn sitter på).
Gissningsvis hittar den en del och rensar upp så kan du testa om det funkar bättre därefter. Gör det inte det skulle jag blåsa datorn helt, se till att göra backup på filer du verkligen behöver först bara. I med en windows CD eller USB och boota från den, sen kör total formatering och ominstallation av windows.
Det låter nästan som att din NAT har slutat att fungera.
NAT gör (enkelt förklarat) att den har interna IP-adresser, typiskt 192.168.X.X och översätter detta till den publika adressen som din internetleverantör ger dig (finns även CGNAT, men förhoppningsvis har du en publik IP av din ISP).
Att formattera datorn etc. låter VÄDLIGT överdrivet.
Du kan inte ha råkat koppla om någon kabel när du väl började felsöka?
Från din inkommande CPE, d.v.s. fiberkonverterare, ska kabeln from CPE:n gå till WAN, vanligtvis en blå port som är skild mot switchen.
Jag tycker Windows Defender gör att väldigt bra jobb på att blockera, så det låter lite suspekt.
Men berätta gärna hur det har gått för dig, jobbar själv som Näterkstekniker så borde ha lite koll
Hej, tack för svar alla. Sweclockers tror att det handlar om en felkoppling, har tydligen haft internetkabeln inkopplad i en av 1,2,3,4-portarna och inte wan-porten… ska testa och se om det gör tricket annars får det bli reboot-mode på allt jag äger.
Några har lyft routern och inkoppling som möjligt problem och att formatering i detta fall låter överdrivet, den linjen håller jag med om.
Kan även flika in, utan att veta om du enbart kör 1 router eller ytterligare 1 innanför, att jag varit med om flertalet fall där folk som fått hjälp (av tex en vän/familjemedlem etc) med att konfigurera sin (av leverantören) tillhandahållna router, med “bryggning” av sista porten, så trafiken opåverkad går vidare till en intern router, råkat koppla in tp/ethernet/nätverkskabeln i fel port på “leverantörs”-routern, efter att av något skäl kopplat ur den.
Och då försvinner ju, av förklariga skäl, internet-accessen.
Varför kör vissa (som jag) med egen router innanför, kan tex bero på att man konfigurerat sitt interna “hemmanät” på ett visst sätt och vill slippa omkonfigurering varje gång man byter leverantör, då det räcker med 2 min jobb att konfigurera “bryggning/port-forwarding” på den nya leverantörsroutern. Ett annat skäl kan vara högre säkerhet.
Jag tolkade dock informationen gällande trådskrivarens problem som att det i just detta fall enbart handlar om 1 router. Så se min respons som tillägg om någon läsare sitter med mer än 1 router och har råkat ut för problem.
Omkoppling löste det. Ibland undrar jag om de hade det bättre på stenåldern och slapp huvudbry som dessa Iofs då hade man inte fått ta del av detta fina forum, tack!
Det var bra mycket jobbigare innan. På 90-talet körde jag och några polare lan, problemet var att våra datorer inte hade nätverkskort så vi hade lödat egna kablar och körde via serie-port (den där 9-poliga gamla porten). Höll väl på sådär en 5 timmar innan vi fick rätt på allt, sen var det dags att sova.
Idag tar kidsen sin dator, frågar efter wifi - lösen och sen är de igång. De har inte lärt sig något och kan knappt något heller…
Nu verkar det inte ha varit det som var problemet här (vilket man kunde ana när det var datorn som fick problem och inte mobilen som öppnade den, och problem med IP dessutom).