Håller precis på att starta upp en egen verksamhet som mekanikkonsult. Det är avtalat med kunden att jag står för egen dator men att kunden löser licenser.
Har nu ett problem med att vi inte lyckas få det att fungera på min dator och nu är idéerna slut.
Min dator är en “refurbed” HP ZBook Fury G7 med en ny Windows 11 installation.
Det som strular är att jag inte lyckas greppa en licens för i det här fallet Catia. Kontakt med licens server finns. Hos kunden släpar det lite så man jobbar fortsatt i en väldigt gammal version, V5-6R2014…
Fått som förslag att göra en total ominstallation av operativsystem, “få datorn att inte tro att den är en HP”. Detta låter ju dock märkligt, en mer utpräglad CAD-dator är ju svårt att hitta och det vore ju sjukt om det inte skulle fungera?
Kan det vara något i installationen som ligger och blockar? Har testat att stänga av brandvägg utan framgång.
Som sagt ett långskott men vet att det finns all möjlig expertis i detta forum så chansar med ett inlägg här. Någon som har någon idé? Förslag på var jag kanske kan få hjälp?
Vid start av Catia V5 ser jag detta(först hade jag strul med att samtliga licenser var utgråade men detta fungerar nu):
Det är ej någon brist på tillgängliga licenser, gjorde en installation på en annan dator parallellt, med Win 11, och på denna fungerade det direkt(Lenovo).
Jag får villigt erkänna att jag är totalt kass på detta. Har haft kontakt med kundens IT och fick svaret att kontakt med server finns…
Men testade att pinga mot adressen nu och får det inte att fungera…
Men här är vi på en så pinsam nivå så att det kanske är jag som gör fel när jag skall pinga adressen
Det ser ut på din ping att du skriver ett servernamn istället för en IP-adress och du får inget svar. Ta reda på vad den faktiska ip-adressen till servern är och testa pinga den.
Det kan vara exempelvis så att kunden har en egen AD/dns som din dator inte är kopplad mot och den förstår så inte vart servern ligger om den har ett ”namn” istället för en ren IP.
Det du dolt i din text under server är det enbart siffror samt punkter eller innehåller det bokstäver?
Har svårt att få omstart av server inom de närmsta dagarna iaf
Är ju en simpel konsult så vill ju helst bråka så lite som möjligt med kunden och dess IT. Fungerar ju för “alla” andra, och det är ganska många. Känner ju sig ganska oprofessionell