Är det en bra idé att öppna ett konto på Lysa och börja investera nu när börsen är så osäker eller bör man vänta tills läget är mer stabilt?
Ja det är alltid ett bra beslut om du är långsiktig. Vad utfallet blir vet vi inte på kort sikt, men du har hög sannolikhet för ett bra utfall på långa tidsperioder
Jag förstår. Ber om ursäkt för en kanske uppenbar fråga men jag uppskattar ditt svar!
Just för att det är osäkert och folk är rädda kan vara en indikator på att börsen nu står kortsiktigt lägre än vad som annars vore motiverat.
Därmed kan det faktiskt vara extra bra att investera just nu.
Personligen ser jag det som lättare att kasta in pengar i såna här lägen, när jag vet att jag i alla fall inte träffar toppen 
Om du ska använda pengarna om mer än 10 år bör du investera idag.
Om du ska använda pengarna inom 1 år bör du inte investera.
Om du ska använda pengarna mellan 1 och 10 år bör du investera idag men inte med 100% aktieexponering
Tänker likadant. Jag har gjort lite extrainsättningar på Avanza och Opti (75% och 100% aktier) med pengar som jag inte tror att jag kommer att behöva ta ut inom en snar framtid. Det är fullt möjligt att börsen går ner ytterligare, men då får investeringen ligga och marinera ett tag till.
Jag hade tänkt göra extra insättningar på mina indexfonder om dom gick ner men just nu är dom ner 2 % i år så det är ju inget onormalt direkt. Lysa har jag köpt en del på redan men dom är också knappt ner något nämnvärt.
Visar ännu en gång hur svårt det är att vänta på “kraschen”.
OMXSPI är ned 19,21% för iår.
Känns bättre att investera nu på ”rean” men frågan är hur långt ned vi ska innan det vänder igen.
Titta på GI istället. PI är ointressant när det kommer till fonder.
-19,17% fick jag det till då, nöjd?
Ja, ibland skiljer det väldigt mycket p.g.a. utdelningar under hög volatilitet.