Snabb analys av mina val

Hej jag skulle vilja ha lite tipps hur jag ska välja mina fonder

Jag har idag följande
10% # AMF Aktiefond Småbolag
70% # Länsförsäkringar Global Indexnära
20% # Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Tot drygt en milion.

Jag fick för mig att jag skulle byta ut en av dessa mot Avanza Zero, eller ta 10% från spiltan och lägga till zero med 10%

Jag tar väldigt gärna emot bra tipps hur jag ska göra Mvh Fredrik
Ps detta är ett långsiktigt spar ca 5-10 år

Avanza Zero har varit en vinnare i år. Men det har mig veterligt inte hänt tidigare så jag befarar att det är tillfälligt. Just nu i skrivande stund har den tappat lite i fart till förmån för småbolagsfonderna.

Jag skulle inte ta in Avanza Zero utan behålla den fördelningen som du har. Kanske hade jag minskat Länsförsäkringar Global Indexnära och ökat i AMF Aktiefond Småbolag.

Avanza Zero har dessutom den eventuella nackdelen att du bara kan köpa för 25.000 kr per dag.

Tackar för dina tips Mvh Fredrik

Om man är regelbunden läsare och anhängare av Jans strategier så kan man konstatera att det är en fin portfölj du har. Man kan alltid laborera med lite procent hit och dit efter eget tycke. Det enda jag tänker på är att du inte har med någon fond för tillväxtmarknader. Men det kanske är ett medvetet val?

Med 20-30% i Sverige index vilket är bra hade jag föredragit att lägga allt i PLUS Allabolag Sverige. :+1:

AMF Aktiefond Småbolag har mest tillväxtaktier. Det skulle jag undvika.

image

PLUS Mikrobolag Sverige index är bättre med bara småbolag och mer värdeaktier men fortfarande inte bra. Fast ser inte många prata om den här.

image

Förutom Japan har du har noll procent i Asien och tillväxtmarknader, d.v.s. noll exponering mot Kina, Indien, Brasilien, Singapore, etc.
Personligen hade jag därför antingen:

1 gillning