Söker Excelblad för att jämföra scenarion, räntor på bolån

Hej!

Att binda eller att inte binda, den stora frågan. Jag har läst många bra strategier för att tänka kring om obundet eller nu det.är.rätt för ens situation. Nu undrar jag om nån har tips på ett enkelt Excel dokument där man kan jämföra olika scenarion så man kan ta ställning till vart gränsen för ens ekonomi går.

Om nån utöver det vill ge några tankar så har vi lång på 3 mil, uppdelat i en miljon var. En som är bunden till mars 2024 på 1,29, en till mars 2023 på samma och en rörlig som nästa månad landar på 3,12 (vi kunde få ner det 10 punkter från förslaget nedan. Här är erbjudandet vi fått från banken om vi skulle binda den rörliga delen.

image001

Låt mig vara väldigt uppriktig. Det finns ingen som helst möjlighet att förutse framtida ränteutveckling. Detta har historiskt bevisats gång på gång.

Make it simple! Att lägga ner väldigt mycket tid på att räkna 10 eller 100dels procent ger egentligen ingenting. Man kan däremot kanske se det som en hobby, på samma sätt som jag spelar golf.

Du får helt enkelt försöka beräkna var din ekonomiska smärtgräns går, och sedan begrunda om du vill betala din “försäkringspremie” som en bindning innebär.

2 gillningar

Ja det är precis det jag vill räkna på och frågar om nån har ett Excelblad för att göra.

Du kan väl använda vilken bolåneräknare som helst där ute i vimlet?

Den nedan kan du mata in värden och ränta fritt och på det sättet kan du skapa alla möjliga situationer som passar just dig. Skriv sedan ned nyckelinformation i ett dokument och jämför.

Det är just ett sånt förberett dokument jag eftersöker.

Det finns ett antal färdiga mallar i Excel för låneberäkningar, sök efter ränta så ska de dyka upp.

https://rate-fuss.vercel.app/