Söker feedback på min portfölj (månadssparande på lång sikt) - övervikt Sverige?

Hej!

Jag har börjat strukturera upp bland mina fonder och övrigt innehav, för att mer strategiskt börja bygga inför pensionen. Har lyssnat och läst bland all klokskap och skulle gärna få er feedback på fördelningen i mitt månadssparande - med en sparhorisont på ca +20 år (jag är 38 år idag).

Jag vill gärna ha en bra fördelning och är såklart inspirerad av den globala barnportföljen, men borde kanske sålla lite hårdare? Några funderingar;

• Har jag en övervikt på svenska fonder, nackdelar?
  • Om ja, borde jag ta bort något till förmån för antingen annan fond eller öka fördelningen på befintligt innehav?
  • Ser den procentuella fördelningen vettig ut?
    Vi sparar även gemensamt till barnen i en liknande portfölj, skulle ni mc-gäng samma upplägg/fördelning eller gjort någon justering? De är födda -18 och -20.

Summan kommer skifta över tid, just nu baseras den på föräldraledighet.

All input tas tacksamt emot! Tack på förhand.

Hälsningar,
Sofia

Du har rätt bra koll! Sverigetungt är det iaf, men måste inte vara en nackdel för det. Tycker att det är lite bökigt med ombalansering, men om du klarar av det så kör på det. Det här är en variant av 90/10 på Lysa, fast ännu mer fokus på Sverige.

Hej Sofia
Har du tid och intresse så diskuteras för och nackdelar med att övervikta Sverige i denna tråd:

Stort tack för din feedback! Skulle jag tjäna på att ta bort någon av Sverige-fonderna och istället öka på fördelningen på någon av de andra?

I dessa räntelägen hade jag tagit de 10% och lagt i globalfonden istället.

Hej Johan och tack för ditt svar! Du menar att inte spara i räntefonder alls och istället öka upp på globalfonden?

Om du är säker på sparhorisont +20 år så håller jag med Johann.
Under förutsättning att du klarar svängningarna.

Ursäkta otydligheten, yes det är exakt vad jag menade.
Då får du också upp andelen USA i din portfölj från ~1/5 till ~1/4.

@Johan och @Thomas:

Tack igen! Ser ni att det är bättre, kontra att ta bort någon av Sverigefonderna? Alt. Addera annan fond mot den amerikanska marknaden?

Välkommen hit :slight_smile:

40% Sverigefonder är tungt dvs 40% i en marknad som är 0.8% av den globala :wink: Dessutom är TIN 50% i Sverige så egentligt 45% Sverige. Då måste man ha en mycket stark övertygelse att Sverige kommer att gå bra :wink:

Globala portföljen med 10% Sverige är redan det 10x överviktad. Själv hade jag begränsat det till Max 20% och då tagit 15% PLUS Allabolag (inkl småbolag) och 5% Spiltant Investment (Spec för att få exponering mot onoterade bolag). Resten hade jag lagt i global fonden.

Tänk också på att global fonder innehåller runt 20% tech så du blir även tung i tech. Jag gillar också tech men tycker värderingarna är väldigt höga nu så jag har antingen helt tagit bort den branchfonden (har det i globalfonden) eller begränsat den till 3-5% för riktigt långsiktiga sparanden. Visst TIN är mer svensk tech än vad som finns i globalfonder så kanske den ger en lite annan inriktning.

Hoppas jag inte satt för många myror i huvudet på dig! Ta det som input och kör som ni känner är bäst. DET är alltid det bästa för då har man förtroende för sitt sparande och kan vara långsiktig, vilket är det viktigaste :grinning::+1:

1 gillning