Solpaneler? Nej! Köp ett vattenkraftverk!?

Herregud vad det har tjatats om solkraft här på forumet.! Låt oss komma vidare! Finns det någon på forumet som har vattenkraftverk? Det känns ju i ärlighetens namn lite maffigare. Just nu finns det ett till salu utanför Vimmerby!

Länk till Hemnet

Vad tror ni om detta? Given braksuccé till rätt pris, eller är de små kraftverkens dagar räknade i och med tal om skärpt tillståndsprövning för vattenkraften?

2 gillningar

Läs lite om vattendom.
Vattendom – Wikipedia

2 gillningar

Alla vattenkraftverk ska väl omprövas inom den nationella planen för vattenverksamhet? Jag har förstått det som att det är Eu-krav att ställa högre miljökrav på anläggningarna, men att regeringen pausat utrullningen två ggr hittills…

Jag tycker det är lite spännande och läskigt. Det finns en stor oro för att många av dagens vattenkraftverk kommer rivas ut till följd av att nya miljökrav är så dyra att uppfylla att man inte får bärighet i affären.
ELLER
Innebär det att det är fyndläge när alla är rädda.

Jag vet inte, men lite spännande är det! Jag kan också chockad över att kraftverket är listat för 4 mnkr när det producerar strax över 300 000 kWh/år. Ett elpris på 50 öre skulle ge ca 3,75% avkastning. Sedan antar jag att det finns vissa kostnader med att bedriva kraftverk också (?).

Lägg därtill risken för att anläggningen behöver rivas om cirkus 10 år…?

4 gillningar