Spara för framtida boende

Ensamstående med barn i grundskoleåldern. Bor i hyreslägenhet och vill spara till insats för att köpa eget om sisådär 8år.

Kommer spara ca 5000 kr i månaden, Ska jag spara pengarna på:

• ett sparkonto med, just nu, 1,80% ränta.
  • Sätta in pengarna i fonder
  • Eller en slant i fonder och större slant i sparkonto?

Är rädd att pengarna sjunker om de sätts in på fonder…

Vad är ert bästa tips för att förvalta sparande pengar till lite längre sparande?

Standardsvaret på RT är 10% fonder per återstående år innan de används. Personligen kör jag 100% fonder och har hellre en rimlig buffert. Har du fast arbete och kan spara 5k i månaden så har du ju lite rörelseutrymme varje månad för oplanerade utgifter redan.

…och, välkommen till forumet! :slight_smile:

1 gillning

Om det är åtminstone 8 år till köp så hade jag definitivt övervägt att placera åtminstone hälften i fonder. Kanske 50% fonder (index) och 50% på sparkonto. När det är ca 3 år kvar hade jag valt 100% sparkonto för att minimira risken för nedgång innan köp.

Tack för ditt svar. Jo jag har full koll på inkomster och utgifter varje månad och över hela året. Är bara rädd att förlora pengarna jag lägger i fonder om det finns risk för det.

Tack, bra tips som jag kommer ha i åtanke.

Den risken finns alltid, men minskar dramatiskt med åttaårigt perspektiv.

Vi var många som tappade hundratusentals kronor förra året, men å andra sidan steg det mycket bara i januari i år. Så funkar ju börsen. Man får applicera lite zen på tillvaron. :sweat_smile:

Men helt rätt, anpassa så det känns okej för dig.

1 gillning