Jag har endel sparpengar som jag nu tänkte sätta in på norska Kron. Men nu när jag äntligen har bestämt mig för Kron kommer nästa grej, ska jag välja ”Krons utvalda” med ca 0,75% kostnad eller ”indexfonden” med ca 0,20% kostnad. Verkar som att de förvaltar mer aktivt i ”Krons utvalda”… hur tänker ni? Är det någon som har någon erfarenhet av Kron? https://www.kron.no/tema
En annan grej är att jag tänkte använda mig av 4 hinkar-principen och vill också investera i gul och silver. I vilken hink placerar man dem? Silver i passiva hinken och guld i mellanrisk eller tvärtom? Tänkte så att jag fördelar pengarna riktigt.
Det går inte att köpa guld/silver hos Kron, men är lite nyfiken på AuAg silverbullet så det kanske blir där jag köper guldet/silvret
Tack Alec känns bra att joina communityn jo jag läste någonstans att den hade fått bäst i test av fondrobotar i Norge, var lite mer användarvänlig än Nordnet enligt den sidan Är utlandssvensk så jag kan ju tyvärr inte investera via tex lysa (om jag har fattat det rätt)
Tror dom flesta på detta forumet hade valt deras index alternativ, superbra avgift på 0,2% för en fondrobot som investerar som en bred global aktiefond + räntedel.
Bor också i Norge. Valde till slut att spara direkt i KLP (typ länsförsäkringar), på dåvarande tidpspunkt var det lite billigare eftersom Kron i tillägg har en plattformsavgift (0.1%?).
KLP Global 75%
KLP Fremvoksende markeder 15%
KLP AksjeGlobal Small Cap 10%
Har för mycket lån för att spara i räntor
KLP har en helt hopplös hemsida för fonder så inget att rekommendera om du vill vara aktiv. Helt ok om du vill kolla till en passiv portfölj någon gång per kvartal.
Kron menar att de vill vara öppna med kostnader och det enda jag hittar på deras sida är att den totala kostnaden för index fonden är just 0,2%. Men jag ska titta lite till
Tack för tipset! Ska spana in det alternativet också, jag har inget behov av att vara aktiv så då hade ju KPL också funkat alla dessa val
Bor själv i Norge och använder Kron till mitt “bassparande” om man kan kalla det så.
Jag använde Nordnet tidigare och satte upp modellportföljerna som utgångspunkt med ett par justeringar mot Norge istället för Sverige.
Nordnet gjorde en ändring i sin prissättning på nästan alla fonder på plattformen. Utifrån mina observationer så ökade de priset på alla passiva indexfonder och satte ner priset på de aktivt förvaltade fonderna. Den billigaste indexfonden på Nordnet nu är på 0,3%, som är deras egna fonder, nästa är KLP på 0,39%. Undantaget är några räntefonder som har lägre avgifter.
Avgiften på Krons indextem är 0,2%, vilket gör valet för mig väldigt enkelt mellan Kron och egen förvaltning.
Så numer är använder jag bara Nordnet till lekhinken. Huruvida andra plattformer är billigare vet jag inte, men jämför man Kron och Nordnet så är det mindre jobb till mindre avgift hos Kron.
I tillägg att tänka på, om du har tänkt dig modellportföljerna så behöver du ha två olika konton, ett aksjesparkonto (betalar bara skatt på den delen du tar ut utöver insatt belopp) och akjsekonto (skatt vid realisation, med skatteavdrag vid förlust). Detta är för du inte kan spara i räntefonder på ett aksjesparkonto och skattemässigt är det bara aktiefonder med andelen aktier >= 80% aktier som räknas som bara en aktiefond.
Menar också att Kron skriver att de kan specificera kostnaderna för förvaltning tillräckligt tydlig för att du ska få avdrag för kostnaderna på skatten (22%), har inte sett detta själv ännu men vill nog upptäcka det när skatteneldingen kommer.