Spara kort fram till våren

Jag har 100000kr jag tänkt investera i antingen bank för utdelning eller lägga i någon fond för att få ränta. Men vet inte riktigt vilken som är det bästa att spara fram till våren 2024.

Har också funderat att lägga 50/50.

Vill veta vad ni tycker om det?

På våren/sommaren har jag tänkt att ta ut allt.

Jag har råd att förlora allt så det är ingen känslig summa för mig men vill inte välja spexiga raketlösningar, men vill ändå få ut lite extra av mitt tillfälliga sparande.

På så kort tidshorisont är det sparkonto som gäller, speciellt om du redan har planerat uttag av allt till våren/sommaren. Onödigt att ligga med pengarna i börsen, vad som helst kan hända inpå 2024 som tillfälligt sänker hela ditt kapital.

Lås dina pengar på 3-6 månader hos valfri bank (dubbelkolla så att de har insättningsgaranti). Här kan du se vilka som har bäst räntor på 3-6 månader Jämför sparkonton - räntor | Konsumenternas.

6 gillningar

Låter i mina öron lite konstigt att ha så kort sparhorisont i kombination med att det inte gör något om innehavet förloras?

Jag skulle sätta allt på sparkonto. Antingen binda det på 3 månader eller köra rörligt.

2 gillningar

Bara så det inte råder missuppfattning här (sammanblandning av orden ränta och avkastning är dock vanligt så det kan vara språkpolisiär åtgärd bara). På en fond har du ingen ränta (ränta är något som är på förhand avtalat, dvs ränta på sparkonto) utan du har avkastning, och man investerar i förhoppningen att avkastningen är positiv, vilket absolut inte är garanterat och definitivt inte på kort sikt.

2 gillningar

Vad sägs om ett sparkonto i en nischbank med bra ränta? Du kan få 4,15% hos Moank med statlig insättningsgaranti och obegränsade uttag.

Jag hade lagt åtminstone en del (20%?) i kryptovalutor, typ 5 eller 10 stycken mest populära. Många kan tycka lotteri dock vill man ha högre avkastning på kort tid så ger dem möjlighet. Risk för att tappa i värdet givetvis finns… :smiley:

Åh herrejösses, sätt absolut ingenting i kryptovalutor, roulette eller V75.

Sparkonto med statlig insättningaranti är det enda vettiga på så kort tid. Om du sparar 100t kr på sparkonto i tre månader så får du ca 1000 kr i ränta. Om du börjar pilla med räntefonder så kan du få någonstans kring 1500 kr men riskerar då att gå back flera tusen om det går illa. Samma sak med aktier.

Det är inte värt att ta på sig risk för så kort tid. Du tjänar som bäst några hundralappar och som sämst kan du förlora en stor del av ditt kapital.

3 gillningar