Kortsiktig investering

Hur investerar jag bäst 250 000kr för att öka värdet på kort sikt med låg risk ca 3-5 år?
Köper fastighet och hyr ut/investera på börsen eller bara räntesparkonto?

1 gillning

Hej!

Detta går inte. 3-5 år på börsen, eller krypto eller dylikt innebär väldigt hög risk på så kort tidshorisont.

Börsen kan backa 30-50% om man ser historiskt under en så kort tidsperiod. Krypto än värre.

Så det är därför de flesta rekommenderar sparkonto med ok ränta och insättningsgaranti för pengar man behöver om max fem år.

Sen kan man chansa och investera ändå, men då ska man veta att det inte är låg risk.

Ju längre sparhorisont man har, desto säkrare blir börsen. Men den har aldrig insättningsgaranti.

3 gillningar

Välkommen till forumet.

Så kort tidsperiod föreslår jag sparkonton rörliga och eller bundna med insättningsgaranti.

3 gillningar

Det var väl tyvärr min gissning också tack för snabba svar!

3 gillningar

Det rör ju sig om väldigt kort sparhorisont, i kombination med låg risk… Då ser jag endast sparkonto som alternativ, trots förmodligen real förlust mot inflationen…

Vågar du ta lite risk så kanske en portfölj med 25-50% indexfonder och resren sparkonto kan vara ett alternativ. Men då får du räkna med nedgångar på -12,5-25%…

Fastigheter vet jag inte om jag anser vara särskilt låg risk.

2 gillningar