Sparportfölj nybörjare

Hej,

Vore tacksam för input på min sparportfölj med 3-5års sparhorisont!

35% Global
10% Sverige (Plus Allabolag Sverige Index)
10% Tillväxtfonder (Avanza Emerging Markets)
5% Valfri (Spiltan? Förslag?)

20% Amf räntefond kort
20% Amf räntefond mix

Hej!

Du skriver att du har en sparhorisont på 3 - 5 år och just nu har du 60 % aktier och 40 % räntefonder. Hur flexibel är denna sparhorisont och hur viktigt är det att du inte går back innan du ska använda pengarna? Många rekommenderar sparkonto de sista 2-3 åren för att inte ha någon risk precis innan pengarna ska användas. En annan tumregel som ofta nämns är att ha max 10 % av pengarna i aktiefonder per år som är kvar av sparhorisonten. På kort sikt kan det gå lite hursom för både aktiefonder och räntefonder, men det beror som sagt på hur du ser på ovan och hur flexibel sparhorisonten är.

Några tankar om dina fondval. Om din globalfond är en indexfond med låg avgift är dina valda aktiefonder exempel som ofta rekommenderas på forumet. Vill du göra det enkelt och få jämna siffror att hantera så skippar du din fond på 5 % och lägger dessa i globalfonden. Vill du ändå väldigt gärna krydda med något på 5 % så gör du det så klart.

Vad gäller räntefonderna, hade jag personligen övervägt att byta ut AMF Mix mot AMF Lång. Mix är ingen dålig räntefond men den har en blandning av svenska och utländska obligationer som är valutasäkrade. Valutasäkringen syns inte i avgiften men kan påverka avkastningen. AMF Lång har enbart svenska obligationer och kommer ha en liknande funktion som Mix i portföljen.

Hoppas du fick någon användbar input! :grinning:

1 gillning

Tycker egentligen att det är för kort tid för att ha pengarna på börsen. Men om du ska investera dem och inte är så börs intresserad så hade jag kört på lysa, med stor andel ränta. kanske 50/50 fördelning.

Jag tycker det ser ut som en bra portfölj, men kanske på längre sikt. Men vill du ”gambla” lite så finns det säkert förutsättningar för att den är bra.