Sitter här och läser lite om fonden SPP Aktiefond Global A.
Den ska efterlikna utvecklingen på den globala aktiemarknaden INKLUSIVE tillväxtmarknader. Ska enligt uppgift följa indexet “MSCI All World Country Index, net return”.
Jag blir inte klok på om det här är bra eller dåligt.
Är det bättre att köpa enbart denna fonden eller ska jag köpa en “ren” globalfond + en tillväxtmarknadsfond?
Ingen stor skillnad, båda alternativen blir superbra
SPP Aktiefond Global innehåller 12% tillväxtmarknad just nu, så om du väljer t.ex. 88% LF Global Indexnära och 12% Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära så blir det extremt liten skillnad. Men väljer du 10% eller 15% tillväxtmarknad för att få jämnare siffror så blir det också jättebra.
Avgiften blir pyttelite lägre med LF.
SPP har högre hållbarhetsprinciper och exkluderar många fler bolag.
Båda alternativen är väldigt bra. SPP om du vill hålla det väldigt enkelt med bara en fond.
Länsförsäkringar global indexnära och Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära/Avanza Emerging markets om du vill bestämma fördelningen själv. Väljer du samma fördelning som Spp så blir avgiften lite lägre när man kombinerar två separata fonder.
Delvis för att fonden följer MSCI ACWI som har 12% tillväxtmarknad (Emerging Markets - MSCI).
The MSCI Emerging Markets(EM) Index was launched in 1988 including 10 countries with a weight of about 0.9% in the MSCI ACWI Index. Currently, it captures 25 countries across the globe and has a weight of 12% in the MSCI ACWI Index.
Delvis för att jag mailade och frågade dem för nån vecka sen
Den information och mycket mer kan du också hitta på SPP’s hemsida snabbt och enkelt. Leta upp den fond du vill veta mer om i deras fondlista och öppna dess detaljer. Därefter klickar du dig fram till tabben för innehav och spanar in tabellen över vart i världen fonden är investerad.
Splitta 50/50 mellan LF Global och SPP Global vet ja.
Eller bjud in Avanza Global på en tresplitt
Blir kanon
Det finns ingen lag på antalet globalfonder man får äga.